Honda slaat het verkeerde akkoord aan

Blog
Opinie
Jos Govaart
08-09-2009
Honda presenteerde in de VS haar nieuwe model van de populaire Accord-serie. De Accord-Crosstour. De marketingmanager aldaar zal toen gedacht hebben: ,,We hebben een nieuwe auto te presenteren, social media is hip, dus laten we onze nieuwe auto maar eens goed pluggen". In deze tijd, waarin marketingbudgetten krimpen, is dat een bijna logische gedachte. Dus zette men een Facebook Fanpage op. Honda vergat alleen één scenario. Wat nou als de community op Facebook de auto helemaal niks vindt?

Het laatste geschiedde dus. Bezoekers van de Facebook page vinden de auto bijna zonder uitzondering lelijk en zorgen dus voor een contra-effect. Ideaal en volgens goed social media gebruik zou het zijn, wanneer Honda haar achterban betrokken zou hebben bij het design van de auto.  Maargoed, dat gebeurde niet, ik was wel benieuwd hoe Honda nu op haar Facebookpagina zou reageren op al deze negatieve recensies van de nieuwe Accord. Tot mijn grote verbazing las ik daar namens Honda: Many of you don't like the styling: It may not be for everyone. Our research suggests that the styling does test well among people shopping for a crossover. Als ik tussen de regels doorlees, dan lees ik hierin: ,,Deze auto is alleen voor fijnproevers, als u hem desondanks toch lelijk vindt, bent u een idioot". Daarmee slaat Honda wat mij betreft totaal het verkeerde akkoord aan.

1 lichtpuntje? Het heeft niets met online pr te maken maar met esthetiek. De commercial, die is prachtig en daarmee heeft men wél goed naar de community geluisterd. Daarop is de auto namelijk niet te zien...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief