Ik koester blogs met passie

Blog
Opinie
Jos Govaart
08-12-2010


Voor veel bedrijven wordt het steeds lastiger om in de redactionele pagina's van media te komen. De redenen zijn bekend. Print staat onder druk, het medialandschap raakt door steeds diverser mediagebruik- en aanbod versnipperd. Een reden voor organisaties om zelf content te gaan maken. Eerder schreef ik al een post over de voorwaarden van een goede contentstrategie. De belangrijkste voorwaarde heb ik daarbij nog weinig besproken: passie. Ik zie de laatste tijd blogs opkomen die alleen een traffic-doelstelling lijken te hebben. Waar is de ziel, vraag ik me af. Gelukkig zijn er ook volop goede initiatieven.Onlangs las ik het boek bloghelden van Frank Meeuwsen. Voor mij een boek die haar titel volledig recht aandoet. Alle voorbeelden die genoemd werden. Of het nu SargassoRetecool, Marketingfacts of Geenstijl betreft. Ze zijn in beginsel allemaal vanuit passie en een drive gemaakt. Wij proberen dat zelf ook dagelijks te doen. Natuurlijk zoeken wij ook daarin de verhouding tussen lekker schrijven wat we willen schrijven en formats die voor ons werken. De basis is en blijft onze passie voor het vak pr.

Ik betreur het dat de blogcultuur in Nederland behoorlijk onder druk staat. Gedoe rondom de Dutch Bloggies is wellicht een gelegenheid om aan te grijpen om daar iets van te maken. Blogs zijn wat mij betreft nog altijd een prachtig middel om je kennis en passie over je vak te delen met mensen.

Helaas zie ik ook een tendens dat er blogs gemaakt worden die maar 1 doel lijken te dienen: traffic genereren en zelfbevlekking. Verkiezingen rondom de "beste social media docent" waarbij de formele eigenaar van de site wint. Het is mijn stijl niet. Maar ook deze vrijheid hoort bij social media. Ik heb de keuze om het blog niet te lezen en kan me er via een eigen blogje even aan ergeren.

Gelukkig zijn er de laatste jaren ook blogs geboren waarbij het tegenovergestelde het geval was. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik bijgespijkerd.nl Een blog zonder opsmuk, waarbij mensen die met hun poten in de modder staan, hun community proberen verder te helpen in hun dagelijkse werk.  Bekijk ook de blogs van Jojanneke van den Bosch, Ingrid Tappin en Jan Willem Alphenaar eens. Ik lees die blogs graag omdat ik de mensen achter die blogs geloof.

Een blog kan een waardevol onderdeel zijn van je contentstrategie maar zonder ziel is een blog voor mij een verzameling, bits, bytes, letters en afbeeldingen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief