Instagram: maak het of kraak het

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
29-01-2013

Rotterdam staat weer vol van de tijgerkoppen. En nee, dat is niet omdat er tijgers uit Diergaarde Blijdorp vermist worden, maar omdat het de 42ste editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) is. Net als ik, heeft het trouwe publiek de data van het festival al maanden geleden geblokt. Je kan er immers ook niet omheen: posters in de stad, aankondigingen per e-mail, maandelijkse nieuwsbrieven, winacties per e-mail, updates via Facebook en Twitter. Wat moet je tegenwoordig als organisatie nog meer gebruiken om bij de juiste doelgroep te komen? Sinds vorig jaar gebruikt de organisatie van het IFFR ook een ander social media kanaal, namelijk: Instagram. Benieuwd hoe zij dit in zetten als communicatiemiddel? Lees hieronder wat de beste manier is om Instagram in te zetten voor je organisatie en zie hoe het IFFR hier wel of geen gebruik van maakt.

1. Maak je eigen Instagram account aan 
Instagram wordt nog maar weinig gebruikt door andere organisaties als communicatiemiddel. Dat terwijl de communities op Instagram hard groeien (Sony 12.000 volgers, Nike 867.926 volgers). Op Instagram kun je als bedrijf heel makkelijk een andere doelgroep aanspreken. Sinds een aantal maanden is het 'profiel' online als webpagina te bezichtigen. Je vertelt jouw (corporate)verhaal hier door middel van foto's. Deze is namelijk in een oogopslag te bewonderen. Denk dus goed na welke foto's je wilt publiceren. Het moet natuurlijk wel bij de collage passen.

2. Fotowedstrijd
Instagram is populair geworden omdat het zich makkelijk leent voor het organiseren van fotowedstrijden. Door gebruik te maken van een vooraf afgesproken hashtag kan een bedrijf de foto makkelijk terugvinden, zien hoeveel likes een foto heeft en zo een winnaar kiezen. Iedere willekeurige Insta-gebruiker kan foto's liken. Het IFFR bijvoorbeeld heeft met de hashtag #IFFR een fotowedstrijd georganiseerd waarin je een van de zeven festivalposters moest uitbeelden in een Instagram-foto. Je maakte zo kans op een van de twee Tiger Discount passen.

Dit is een uitermate goede manier om meer Instagram volgers te generen en de betrokkenheid van je huidige volgers te versterken. Ondanks dat er al 1.946 foto's geplaatst zijn onder de #IFFR heeft het IFFR nog maar 264 volgers. Hoe kan dit? Niet dat volgersaantallen persé iets zeggen, maar hoe had de organisatie van het filmfestival meer volgers kunnen genereren met het uitzetten van de fotowedstrijd? De organisatie had de deelnemers expliciet kunnen vragen hen eerst te volgen op Instagram voordat ze mee konden doen aan de fotowedstrijd.

Een community heb je natuurlijk niet zomaar, dat moet je opbouwen. Dit is in ieder geval een begin. Op het festival zelf trouwens is de aanwezigheid van IFFR op Instagram goed zichtbaar. Zo kon je vorig jaar alle Instagram kiekjes met de #IFFR volgen in de lobby van de Rotterdamse Schouwburg. Ook werden enkele foto's van Instagram voordat de hoofdfilm begon gedeeld met het publiek. En ook dit jaar zie je voor aanvang van een film ´Instagram #IFFR'  groot op het witte doek staan.

3.  Beloon je volgers 
Wanneer je foto's post op Instagram denk er dan altijd aan waarom jouw volgers moeten terugkeren op jouw kanaal en waarmee je ze kunt triggeren dit te blijven doen. Beloon je volgers daarom voor het zien van je foto's en het lezen van de bijschriften. Een goed voorbeeld is de fotowedstrijd die het IFFR organiseerde voordat het event begon. Als kledingzaak kun je bijvoorbeeld ook vouchers uitdelen of korting codes creatief verwerken in je foto's waardoor je achterban betrokken blijft bij het merk of jouw organisatie. Zoek dus goed uit waar de interesses van je publiek liggen.

4. Filmfestival bezoekers in de hoofdrol
Nog leuker is het als klanten jouw verhaal (het liefst met een glimlach) kunnen vertellen. Post daarom ook foto's van tevreden klanten op je account. Helaas  post het IFFR voornamelijk foto's van hun eigen reporter, terwijl er genoeg leuke foto's binnenkomen op de #IFFR. De Online fashion & accessories store Mode Musthaves (19.573 volgers) post wekelijks dit soort foto's van 'Happy Customers'. Andere volgers zien nu de ervaring en beleving van andere tevreden klanten van Mode Musthaves. Door het bedrijf een gezicht te geven wordt het al snel iets menselijker en dat maakt het leuker dan kijken naar een saaie bedrijfspagina zonder gezichten.

5. #IFFR
Het doel van elk event is mensen kennis te laten maken met je product en service om zo uiteindelijk nieuwe klanten aan te trekken. Instagram kan helpen om dat doel te bereiken door jouw aanwezigheid op een event visueel terug te laten komen.  Op veel events wordt gebruikt gemaakt van een hashtag zodat iedereen die daar is of gewoon geïnteresseerden het event makkelijk kunnen volgen. Volg de hashtag #IFFR maar eens. Je proeft de sfeer van het filmfestival! Nog meer zelfs dan op de Instagram profielpagina van het Rotterdams filmfestival zelf.

Een begin is gemaakt, maar voor alsnog benut het IFFR Instagram niet optimaal. Dit kan liggen aan de vele andere social media en communicatiekanalen die de organisatie gebruikt. Het betreft toch films en documentaires en trailers kun je niet laten zien via Instagram. Toch zouden ze meer klantervaring foto's kunnen doorzetten op hun eigen profiel, want op de hashtag #IFFR komt genoeg leuk en vrolijk beeldmateriaal binnen. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe ze de komende maanden wanneer er geen IFFR is het account gaan invullen. Blijft de fotostream dan leeg?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief