Is het persbericht dood?

Blog
Opinie
Jos Govaart
03-11-2009
Er wordt wat afgeklaagd op redacties over persberichten. Op sommige redacties verdwijnen persberichten ongelezen in de prullenbak. Andere journalisten spuien hun gal over irrelevante persberichtgeving op Twitter.  Het enige wat lange tijd aan het persbericht veranderde was de distributievorm. Van postduif naar newswire. Nu zijn er social media news releases, de oplossing? Soms. De heilige graal? Zeker niet.

Nieuwswaardig verhaal
Veel persberichten worden uitgestuurd naar printmedia. Printmedia vormen nog altijd een belangrijk type media dat qua vertrouwen bij mensen nog altijd goed scoort.  Het uitpoepen van een persbericht garandeert alleen nog geen coverage. Het probleem met de meeste persberichten is dat ze waarschijnlijk totaal niet nieuwswaardig zijn. Bij hard nieuws is een persbericht nog altijd een goed middel. Het is snel, kent een groot bereik en is makkelijk te verwerken door journalisten.  Denk echter goed over je medialijst. Een lijst met veel dagmedia toevoegen lijkt geen zeer te doen, als je nieuws niet relevant is, wekt het irritatie en klim je op de irritatieladder.

En de Social Media News Release dan?
Op deze site heb ik eerder geschreven over prachtige Social Media News Releases. Een product dat Coopr graag aanbiedt, wanneer het zin heeft. De reden daarvoor is simpel.  Het is eigenlijk van de gekke dat een persbericht al zo lang dezelfde vorm kent. Waarom zo weinig zintuigen gebruiken als je via Internet de mogelijkheid hebt om veel meer zintuigen aan te spreken.  Als je behalve een simpel nieuwsfeit verder geen content hebt en kunt creeren dan moet je je afvragen of een Social Media News Release wel het juiste middel is. Juist dan zou een persbericht of een andere klassieke pr-techniek wel eens prima kunnen voldoen.  Die technieken hebben niet voor niets jaren gewerkt. Toch zijn er genoeg redenen om toch aan de slag te gaan met Social Media News Releases:

Content op één plaats.
Je kunt journalisten, bloggers en fans helpen door alle content rondom 1 thema of onderwerp op 1 plek aan te bieden. Je geeft journalist (of blogger) zo de elementen om zijn verhaal goed te kunnen schrijven, het levert waarschijnlijk ook een grotere verscheidenheid aan publicaties op, wat weer geloofwaardiger overkomt.

Optimaliseren voor Google
PR-mensen hebben met nieuwswaardige content goud in handen als het gaat om SEO. Relevantie en actualiteit zijn doorgaans grootheden waar PR-professionals wel raad mee weten. In de praktijk blijft dit nog (te) ver achter. Ik ben benieuwd hoeveel PR-professionals hun (tussen)koppen schrijven met behulp van een goede Keyword-analyse.

Sociale Functies
Bij een Social Media News Release kun je ervoor zorgen dat brokken content te delen zijn en makkelijk te plaatsen zijn op een externe site. Zorg er dus voor dat video's op een platform als youtube staan, foto's op flickr en zorg ervoor dat je het nieuws kunt delen via Twitter, Facebook en nieuwsaggregators als nujij.nl. Ook alle coverage die verschijnt kun je weergeven zodat het beeld over een onderwerp echt compleet is. Wat een Social Media News Release pas écht sociaal maakt, is als er de mogelijkheid geboden wordt om de conversatie aan te gaan. Die laatste stap is vaak nog de meest enge. Organisaties moeten leren ontvangen in plaats van alleen maar te zenden.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief