Is mijn moeite met #becreative en #goedverhaal hypocriet?

Blog
Opinie
Jos Govaart
09-01-2013

Vandaag werd er bij Coopr een pakketje bezorgd. Nu is dat op zichzelf niet zoveel bijzonders. Maar het pakketje kwam voor de tweede keer van Samsung af. Deze keer zat er een hippe social media camera in van Samsung. Collega Noesjka blogt zich al jaren de blubber bij Dutch Cowgirls en werd door Samsung als influential geïdentificeerd. Allemaal als onderdeel van nu weer de #goedverhaal en voorheen de #becreative campagne. En Noesjka was met name toen de Galaxy Note II uitkwam niet bepaald de enige. Ik heb daar moeite mee, maar vind het ook hypocriet van mezelf.

Is het jaloezie? Nee, ik heb niet zoveel last van afgunst. Als ik in mijn timeline keek op twitter waren er behoorlijk wat mensen die een Samsung Note II kregen en daar creatief mee gingen doen met gekoppeld aan de hashtag #becreative. Een mooie selectie kun je zien op een Tumblr-account.

Oud recept: Beinvloed de beïnvloeder
Influential-marketing, Word of Mouth marketing. Geef het beestje een naam, het bestaat eigenlijk al jaren. Een goed beproefde pr-methode is nog altijd "beïnvloed de beïnvloeder". Die stelregel gaat prima op bij deze aanpak van Samsung. Daar komt nog bij dat het merk mensen een ervaring biedt. Dat is meer dan de meeste persberichtenpoepers voor elkaar krijgen. Tot zover de hulde.

Een gegeven paard kijk je niet in de bek
Het voelt voor mij ook als omkoping. Als je zo makkelijk producten kunt weggeven, dan kan iedereen het wel, komt wel eens bij me op. Maar is dat wel zo? Samsung doet met het bundelen van alle content wel echt wat meer dan álleen maar het weggeven van producten. Samsung zegt zelf dat dé voorwaarde van het accepteren van het product eerlijkheid is. Gebruikers moeten eerlijk zijn over de kwaliteiten van een product. Very clever. Want wat kreeg ik vroeger als klein kind al geleerd van mijn ouders: je moet een beetje dankbaarheid tonen als je iets krijgt. Een gegeven paard kijk je niet in de bek en meer van dat soort calvinistische praat.

Boter op mijn hoofd
But then again. Ik weet het zeker, ik heb boter op mijn hoofd. Ik loop ook dag- in- dag-uit met de belangen van mijn klanten te leuren. We zijn allemaal bezig met ruilhandel, op wat voor manier dan ook. Elke actie die ik zelf proactief onderneem om mensen kennis te laten nemen van wat mijn klanten doen. Elk idee dat ik verzin om nieuws te of iets los te maken bij consumenten is niet onafhankelijk. Neem de persreis waar mijn collega Arusha laatst over schreef. Natuurlijk zal de journalist zijn journalistieke werk doen. Maar natuurlijk heeft de manier waarop wij met de journalist omgaan invloed op het eindresultaat. Natuurlijk heeft het geholpen dat Arusha voor "taxi" gespeeld heeft om het deze journalisten zo makkelijk mogelijk te maken. Misschien niet bewust, maar het speelt mee. De actie van Samsung beschouwen als omkoping getuigt bovendien van minachting richting iedereen die de producten ontvangen heeft.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief