Je eigen mediagebruik als argument?

Blog
Opinie
Jos Govaart
21-04-2010
De afgelopen weken valt het me vaak op. Een groot aantal communicatieprofessionals zijn gewoontedieren. Ze doen datgene wat ze zelf kennen en wat dichtbij zichzelf ligt. Daarmee laten veel communicatiemensen zien dat ze het basisprincipe van communicatie niet snappen. Succesvolle communicatie heeft altijd tweerichtingsverkeer in zich. Het oude zender-ontvanger model houdt in dat je op z'n minst moet luisteren om te kunnen communiceren. In dat licht is een discussie die in de LinkedIN groep communicatie, pers & voorlichting aan de gang is, een erg bijzondere. Een discussie die stelt dat de "hype" Hyves wel overgewaaid is.  En allemaal omdat de communicatiemensen in die groep Hyves persoonlijk niet meer zo gebruiken.  Ik had echt een goede kop Espresso nodig om die discussie te  verwerken.

Twee soorten communicatiemensen

Deze discussie ging toevalligerwijs over Hyves. Ik denk dat er iets fundamentelers aan de hand is in communicatieland. Veel communicatiemensen zijn niet in staat om nuchter met ontwikkelingen in het vak om te gaan. Je ziet vaak twee stromingen. Mensen die voorop lopen in de nieuwe ontwikkelingen en alles wat oud is en nog werkt dreigen te vergeten (ik probeer daarvoor te waken, echt ). Daarnaast is er een grote groep mensen die denken dat de mechanismen in het communicatievak niet aan verandering onderhevig zijn.  De discussie rondom Hyves toont dat op een mooie manier aan.  In een LinkedIn groep communicatie, pers & voorlichting ontstijgt de mening van 70% van de deelnemers hun eigen gebruik niet. Terwijl eigen gebruik natuurlijk nooit een valide argument is om mediakeuzes te maken.

De Telegraaf is mijn krant niet, negeer ik de Telegraaf nu?

Een argument dat ik in de discussie gaf betrof De Telegraaf. De meest wakkere krant van Nederland, is niet bepaald mijn favoriete krant.  Tegelijkertijd is het wel de grootste krant van Nederland en is er geen pr- of communicatieprofessional die de Telegraaf zal uitsluiten omdat je het zelf geen fijne krant vindt.  Als pr-professional moet je die krant dus ook lezen om te begrijpen welke rubrieken er in voorkomen, waar journalisten over schrijven, zodat je kunt kijken of je daar iets mee kunt. Als er nieuwe vakbladen uitkomen, dan zul je ook willen weten wat de formule is, zodat je kunt beoordelen of je daar communicatief gezien iets mee kunt. Vinden we allemaal volkomen normaal. Maar een sociale netwerksite met 10 miljoen leden wordt ineens in het verdomhoekje geplaatst door mensen die het zelf niet gebruiken.  Mijn conclusie is dat er nog veel communicatiemensen zijn die niet in staat zijn om online te observeren en te luisteren. Er is nog een hoop educatief werk te verzetten.  Daarom zal Coopr binnenkort met een nieuw initiatief komen, waarbij we de aanwezige kennis in pr-land graag willen bundelen en willen vormgeven in een interessant aanbod. In de loop van volgende week zullen we daarover meer bekend maken op deze site. En op Facebook, want dat Hyves kan echt niet meer.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief