Marie Claire vraagt Social Media News Room

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
10-01-2011


In mijn blogpost 'Het is maar een blogpost..' beschreef ik hoe het tijdschrift Marie Claire reageerde op de ophef die online ontstond toen een van hun journalisten de blogpost 'Should fatties 'get a room?' schreef. Reactie van Marie Claire: 'het is maar een blogpost...' 'De post is niet gepubliceerd en bereikt dus ook niet onze vaste lezers.' Toch hebben ze van dit voorval iets geleerd. In een interview brengen ze naar buiten hoe ze het komende jaar aan de slag gaan met social media.

Marie Claire en social media in 2011
In het interview 'Marie Claire - For Alpha Females' zegt Marie Claire dat zij schrijven over alles wat betrekking heeft op vrouwen. De gemiddelde lezeres van het tijdschrift is HBO geschoold, heeft een inkomen van $85,000 en maakt grote stappen omhoog in haar carrière. Maar hoe wil Marie Claire het komende jaar deze lezeressen benaderen? Zo zien ze de toekomst voor zich.
  • Relatie opbouwen:  ze willen een relatie opbouwen met hun lezers. De lezers moeten betrokken worden in de plannen voor het tijdschrift. De dialoog met de vrouwen moet centraal staan en daar moet Social Media ze bij helpen.
  • Editorial focus:  binnen elke editie willen ze een focus leggen op een bepaald onderwerp. Zo geven ze aan dat de editie van mei een focus heeft op Global Beauty. Door in de aanloop van deze editie een korte video over dit onderwerp te verspreiden via Twitter of TaxiTV, hopen ze dat adverteerders en lezers getriggerd zijn om het blad in mei te kopen.
  • Marie Claire op Facebook:  de community op Facebook is een hard groeiende community met op dit moment 36.000 fans. Deze community moet actief betrokken worden bij de invulling van de bladen. Lezers kunnen via Facebook onderwerpen aandragen waar ze meer over willen weten. Zo zal er een rubriek komen genaamd: 'Working Woman or Ms' waar 10 vrouwen aan de top hun verhaal kunnen doen.
  • Marie Claire en PR-professionals
    En wat vraagt deze strategie van PR-professionals? Marie Claire ziet zelf nu ook wel in dat Social Media de advertentiebudgetten voor tijdschriften, radio en kranten verkleinen. PR-professionals worden geadviseerd niet meer met een simpele pitch-and-catch aan te komen maar om een link door te sturen met een pagina waar video's, foto's, quote's en nieuwsfeiten te vinden zijn. Marie Claire noemt het een link naar een ruimte. Wij van Coopr noemen dat graag een Social Media News Room met een Social Media Release.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief