Nieuwe Media, een vreemd begrip

Blog
Opinie
Jos Govaart
12-01-2010

,,Met  al die nieuwe media van tegenwoordig wordt het allemaal niet makkelijker" is een kreet die ik te pas en te onpas lees. Maar waar hebben mensen het dan over? Ik heb geen idee. Nieuwe Media, wat een vaag begrip. Wikipedia biedt ook niet bepaald duidelijkheid. En het is al zo lastig met al die buzzwoorden, social media, web 2.0, web 3.0, PR 2.0, we doen er zelf ook vrolijk aan mee.

Nieuwe media dus. Ik heb iets tegen dat begrip. Vooral omdat het me niets zegt, omdat je in een gesprek niet duidelijk maakt waar je het nu over hebt. Voor sommige mensen is alles wat op Internet gebeurt nieuwe media. Voor anderen zijn sociale media gelijk aan nieuwe media. Voor weer anderen zijn mobiele augmented reality toepassingen gecombineerd met Twitter weer voorbeelden van nieuwe media, maar een platform als Hyves weer niet.

Toen ik afgelopen November bij Marktplaats aanwezig was op hun jaarlijkse event, gaf onderzoeksbureau Forrester wel een definitie van Nieuwe Media waar ik iets mee kan. Nieuwe Media zijn die media waar mensen nog geen gewoonten hebben opgebouwd. Media waarbij mensen vooraf nog niet weten wat ze gaan doen en wat ze precies verwachten. Een heel duidelijk voorbeeld van zo'n soort medium lijkt Google Wave op dit moment. Aangekondigd als dé grote opvolger van Email, maar de hype lijkt momenteel stil te vallen. Ook dat is geen nieuwe ontwikkeling. We hebben dat bij mobiel gezien (remember de i-mode bij KPN?) en het is vast ook ooit bij de telefoon, de krant en televisie zo geweest.

Chris Brogan had er vorige week wel een frisse kijk op. Hij heeft Google Wave een paar weken laten liggen en bedacht wat hij er nu mee zou kunnen.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief