Olala! Het is weer bijna 1 april...

Blog
Opinie
Marlous Westra
29-03-2016
Elk jaar rond deze tijd steekt het weer de kop op. De 1 april-grappen battle. Collega Jos schreef er een paar jaar terug al een blog over, genaamd 'Hebben we al iets leuks voor 1 april?' Daarin zet hij wat punten op een rijtje, die je als bedrijf in overweging zou kunnen nemen. Het belangrijkste advies wat mij betreft? Bedenk of jij een logische afzender bent én zoek het in het kleine. Een goede 1 april grap is geloofwaardig en blijft dicht bij je core business. De doelgroep moet niet denken 'ow, daar heb je er weer één'. Maar, 'haha, dat was er weer één'.

Netflix en Groupon

Eén van de betere 1 aprilgrappen van vorig jaar, was geen 1 april grap. Netflix bracht met opzet juist op 1 april naar buiten dat de afstandbedieningen van de grote merken binnenkort van een rode Netflix-button zouden worden voorzien. Dat resulteerde in speculatie en nét wat extra media-aandacht, zoals dit artikel in Metro. Desalniettemin had het een goede 1 aprilgrap kúnnen zijn.

Ook Groupon gooide vorig jaar hoge ogen met de verkoop van hun Green-Wave device. Een apparaatje voor in de auto waarmee je met één druk op de knop alle verkeerslichten op groen zou kunnen zetten. Deze deal werd meer dan 2000 keer verkocht! Geloofwaardig, dichtbij het merk en niet té absurd.

Olala!

In deze top of flop van de week laten we een paar (mogelijke) 1 aprilgrappen de revue passeren. Met als eerste - je kan 'm bijna niet gemist hebben - het Raketje van Ola. Deze zou uit het assortiment verdwijnen. Voor mij een directe no-go. Ola doet z'n meest populaire ijsje de deur uit? Per definitie ongeloofwaardig. Maar dat gold zeker niet voor iedereen. Diverse media pakten het bericht op en binnen no time barstte er op social een storm van protest los. Met als hoogtepunt het starten van de petitie en Facebook-page 'Red de Raket'.

Goede PR? Dat er veel mensen over hebben gesproken is zeker. Iets minder negativiteit was fijn geweest, maar je hebt het dan ook wel over het killen van een lovebrand. Kom niet aan mijn raket! Het een kán dus niet zonder het ander. Adformatie laat er zelfs een poll op los: 38% vind de grap geslaagd want veel publiciteit. 62% vindt de grap slecht getimed, ongeloofwaardig en met een lullige follow-up. Maar Ola belooft op 1 april met een goedmakertje te komen voor iedereen die erin is gestonken.. We zijn benieuwd!

Nog 3 nachtjes slapen

Dan weten we welke apen er nog meer uit de mouw komen en kunnen we een mening vormen over goed of minder goed. Wat dacht je bijvoorbeeld van het nieuws dat Vodafone zeehonden gaat verbinden met internet? Geloofwaardig? Of te ver gezocht en voer voor dierenactivisten? En wat dacht je van deze: OZMO, aanbieder van cloud-telefonie introduceert de uhh-filter, die alle nietszeggende woorden laat verdwijnen uit je telefoongesprek. Hoe tof voor de wat minder welbespraakten onder ons, maar tuinen we erin?

Tóch doen

Waarom willen merken zo graag een 1 april grap? Voor sommige merken vormt 1 april wellicht een mooi haakje om hun mediarelaties op een luchtige manier weer even aan te halen en een glimlach op het gezicht van de consument te toveren. En dan is een grap mijns inziens geslaagd. Maar er zijn ook zaken om goed voor op te passen. Consumenten oplichten of media voorliegen zijn wat mij betreft absolute no-go's. En ook media onnodig aan het werk zetten voor researchwerk is niet okee. Dat wordt je niet in dank afgenomen. Om Jos nog maar eens te citeren: denk aan je timing, zorg dat je een geloofwaardige en logische afzender bent en zoek het in het kleine.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief