Onderzoek naar meten in PR van start

Blog
Opinie
Jody Koehler
26-03-2014
Onze vrienden van Pride PR tipte ons deze week op een onderzoek van Esmee Ouwehand, PR assistente bij het Leidse PR bureau. Haar afstudeerproject zoomt in op het meten van PR door Nederlandse bedrijven én PR bureaus. Hebben het bedrijfsleven en de PR professional echt afscheid genomen van de advertentiewaarde? En zo ja, welke nieuwe methodes worden dan (al) gebruikt?

Esmee op Dutchcowboys.nl: "Ik ben, als onderdeel van mijn studie Communicatie, bij Pride PR een onderzoek gestart naar de wensen van bedrijven op het gebied van meten binnen pr. In een vooronderzoek bij dit onderzoek wil ik in kaart brengen hoe het bij Nederlandse pr-bureaus gesteld is. Ik ben bijvoorbeeld nieuwsgierig naar welke meetmethodes veel worden gebruikt. Maar ook waarom sommige methodes misschien wel niet worden gebruikt. Is dat omdat er geen vraag naar is? Of om hele andere redenen?"

Het onderzoek van Esmee bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een literatuuronderzoek en een deel waar ze de wensen van bedrijven inventariseert. En in dit vooronderzoek probeert ze inzichtelijk te maken waar pr-bureaus in Nederland mee bezig zijn als het op meten aankomt. In de blogpost 'Wil de C-suite dat communicatie meetbaar is?' gaf collega Jos al aan dat meetbaarheid een heet hangijzer is en blijft in de PR industrie. Er wordt veel over gesproken, maar de oplossing wordt nog zelden gevonden. Voor velen in ons vak is het een continue zoektocht. Hopelijk zal dit onderzoek iets concreets gaan bijdragen.

Vandaar ook onze support voor dit initiatief! Ben jij een PR professional? Doe mee en vul deze vragenlijst vandaag nog even in. Kost je maximaal 10 minuutjes. En zo helpen we, samen met Esmee, het prachtige PR vak vooruit.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief