Op tijd aan tafel

Public Relations wordt door steeds meer marketingmanagers gezien als een waardevolle aanvulling op de marketingcommunicatiemix. We kunnen dat zelf goed merken als we kijken naar de functies van onze opdrachtgevers. Daar waar we een paar jaar geleden vooral met communicatiemensen te maken hadden hebben we duidelijk een shift waargenomen naar marketingmanagers als opdrachtgevers. Hoe dat gaat hangt van diverse zaken af: een van de belangrijkste voorwaarden is wat ons betreft: zet ons tijdig aan tafel.

Oja, nog even een pr-campagne

Vorige week werd de nieuwe definitie van pr onthuld:  “Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics.” Zoals ik al eerder schreef op dit blog, ik ben er niet al te blij mee. Ik vind em nogal vrijblijvend. Mijn opdrachtgevers hebben die goede relatie echt niet als doel. Dat is, links- of rechtsom, toch een betere reputatie, leads, merkbekendheid of iets in die orde van grootte. Wat de definitie echter ook aangeeft is dat public relations een strategisch communicatieproces is, wat dus in zich heeft dat het over de wat langere termijn gaat.

Daarom is het vaak zo zonde dat het pr-bureau pas gebeld wordt op het moment dat de campagne al klaar is. Daarmee benut je het potentieel dat we hebben niet voldoende. Natuurlijk kunnen we rondom een campagne voor publiciteit scoren. Maar publiciteit is echt nooit het echte doel van een klant. Tuurlijk het staat soms als doelstelling in een briefing, maar het achterliggende doel is altijd anders. Dus als je goed samenwerkt met diverse disciplines dan zit er meer in!

Als je goed gebruik maakt van de kwaliteiten van ons als pr-bureau dan hebben we in verschillende fases van de ontwikkeling van een campagne een rol. Een goede pr-adviseur moet als geen ander het maatschappelijke speelveld van zijn klant kennen. Waar praten mensen over, waar schrijven redacteuren over, welk deelonderwerp is nog niet aangeraakt. Welk onderwerp is dusdanig vaak besproken dat je het liever links moeten laten liggen of juist op een heel andere en creatievere manier moet brengen.  Public Relations kan prima een rol spelen om de briefing aan te scherpen en om als grote bullshitfilter te dienen.

Een paar tips voor interagency-constructies

Ik zie gelukkig zelf in de praktijk steeds meer het voordeel van vroeg aanschuiven. Soms nemen we daarin het voortouw, op andere momenten worden we uitgenodigd door andere bureaus. Voor een van onze klanten zitten we enerzijds samen met het reclame en interactief bureau van de klant. Anderzijds met het internetmarketingbureau. Samen met de klant vormen we een hybride team waarbij we elkaar aanvullen met kennis, kunde en inspiratie. Dat maakt ook dat het niet persé uitmaakt wie met hét idee komt. Het goede is dat we de gezamenlijke slagkracht hebben om een idee tot executie te kunnen brengen.  De “interagency-meetings” zorgen er daarnaast voor dat de bureaus elkaar scherp houden, hoeft de klant niet eens meer te doen.

Daarnaast leer je ook van elkaars disciplines, je krijgt inzicht in échte meetbare resultaten. En andersom leren de mensen aan de kant van het reclamebureau hoe politiek rondom bijvoorbeeld persberichtgeving soms werkt.  De creatie van een ogenschijnlijk simpel middel als een persbericht heeft soms veel meer voeten in de aarde dan de creatie van een waanzinnig creatieve uiting die in een billboard terecht komt. Al is het maar omdat er onder een persbericht altijd het telefoonnummer van een woordvoerder staat die persoonlijk aanspreekbaar is. We zullen de komende maanden op deze site een aantal cases met jullie delen die we in de gezamenlijke hybride constructie gedaan hebben. Want deze beweringen scheppen verplichtingen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!