PR 2.0 en het THFB-virus

Blog
Opinie
Jody Koehler
05-07-2010
Is social media volgens trendwatchers eigenlijk 'in' op dit moment? Of is het alweer 'zo 2009'? Wat het ook is, social media is onder de mensen helemaal hot. Elke politicus, ondernemer en BN'er doet 'iets' met social media. Voor PR 2.0 geldt eigenlijk precies hetzelfde. Veel marketeers en communicatiedirecteuren willen een Twitteraccount en een pagina op Hyves of Facebook. Wij spreken al gekscherend van een THFB-virus. Want naast Twitter, Hyves en Facebook is een blog ook zo'n hebbeding. Ze willen het hebben, de gehele sjebeng. En die gretigheid zorgt voor fouten. We zetten vandaag 10 veel voorkomende PR 2.0 fouten op een rijtje. Benieuwd of jij ze herkend.

10 fouten in PR 2.0
- Waarom?Een vraag die nog steeds te weinig aandacht krijgt. Waarom wil je iets met Twitter? Of, waarom is Hyves belangrijk voor je om 'iets' te doen? Nog te vaak zien wij dat daar niet goed over nagedacht is.

- Alles tegelijk!Bedrijven met kleinere budgetten, of beperkte manuren, doen er goed aan klein te beginnen. Het is beter om op te schalen, dan met hagel te schieten. Veel minder effectief.

- Hoera, een stagiair!Er zijn op dit moment heel wat stagiairs in de weer met PR 2.0. Fantastisch, want het zijn in onze ogen pure helden. Maar moeten zij nu echt al die verantwoordelijk dragen? Ook strategisch?

- Plan voor planPR 2.0 moet je serieus aanpakken. Natuurlijk! Maar plannen maken tot Twitter een ons weegt, is zonde van de tijd. Soms moet je iets meer gas geven en gaandeweg leren. Experimenteren heet dat.

- Wie, wat, waar?Het is soms niet meer te volgen wat een organisatie online doet. Een pagina op Facebook voor... en een account op Twitter om... inclusief een blog waarop te vinden is dat... Soms zien we door de bomen het bos niet meer.

- ZendenValkuil nummer 1 misschien wel voor gretige marketeers. Heerlijk, al die nieuwe plekken op het net waar de aanbiedingen terug kunnen komen. "Aanbieding: zendmasten - Nu 3 halen, 2 betalen."

- Wel g#dv$r#$m&!Je hoort het vaak: 'Je kunt beter mét ze praten, dan dat ze over je praten'. En dat klopt! Maar hoe je dat precies doet, dan kan nog wel eens lastig zijn. Menig kort lontje heeft de afgelopen maanden voor PR brandjes gezorgd. Oeps!

- Een community, en dan?Het evenement was een succes en via social media hebben duizenden mensen zich aangemeld. Fantastisch! Maarruh... en nu? Stoppen met het account? Geloof ons, bedrijven doen het!

- 9/5 mentaliteitIn de 24/7 economie dat Nederland is, is snel reageren belangrijk. Een Twitteraccount dat ten tijde van een crisis om half 6 naar huis gaat voor de piepers. Het... kan... echt... niet. Petje af voor KLM, dat tijdens de aswolk bleef communiceren.

- ROIEr wordt veel gepraat over ROI. En natuurlijk, meten is weten. Maar of dat nu Euro's, views of hits moeten zijn? Sommige organisaties maken geen keuze, of gewoon een hele slechte.

Kun jij deze lijst aanvullen met jouw ervaringen? Waar zie jij het fout gaan? Deel het met ons.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief