PR en reclame: samen werken, samen leren

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
10-04-2012


Stel, je mag kiezen tussen een gelikte, goed uitziende paginagrote advertentie of een artikel geschreven door een journalist in dezelfde krant. Waar kies je voor? Natuurlijk kies je voor de laatste optie, 'die is veel geloofwaardiger', hoor ik je zeggen. Maar waarom zouden we het niet beiden doen?

'Be good and let others tell it'
Vanuit het PR-vak ben ik het uiteraard helemaal met je eens. 'Be good and let others tell it'. Daar geloof ik heilig in.  In het PR-vak zijn we iedere dag bezig met het bouwen en beschermen van de reputatie van onze klanten. Hoe krijg je het verhaal over de bühne bij de juiste journalist, hoe tillen we het nieuws uit een organisatie en creëren we nieuws dat voor de buitenwereld interessant is? Dat deden we jaren terug, doen we nu en dat zullen we altijd blijven doen.

Maar goed, er is een hoop veranderd de afgelopen jaren. Waar PR in de basis haar kracht bewijst over langere tijd, hebben social media en marketing-PR de scheidingslijnen doen vervagen. Ze hebben in het PR-vak meer plaats gemaakt voor het creëren  van opvallende, korte termijn effecten bij afgebakende A  tot Z projecten. KLM blijft voor mij een schoolvoorbeeld van het bedrijven van ultieme marketing-PR. En het daarbij creëren van mooi fotomoment en/of het creëren van buzz zijn van wezenlijk belang.

Projecten met een duidelijke kop en een staart: kort, krachtig, opvallend en met grote impact. Dat is in dit geval het doel. De campagne of stunt moet er goed uitzien, lekker klinken, ogen of bekken. We schuren vanuit PR op deze manier heerlijk aan tegen het marketing en reclamevak. En dat is niet erg, dat biedt juist kansen.

'Ronder' en extra 'swung'
Hoe vaak kom je geen reclamecampagne tegen die zó mooi is dat het bijna tot kunst kan worden verheven maar je geen idee hebt wat de achterliggende boodschap is. Of een grappige viral die met alle waarschijnlijkheid ontzettende goed uitgedacht is, maar niemand die begrijpt waarom het betreffende merk met zo'n filmpje naar buiten komt. Zoals Jos Govaart al eerder schreef kunnen wij als PR-bureau een goede rol hebben in de ontwikkeling van een (marketing of reclame)campagne. Van het aanscherpen van de briefing tot het schiften van wat er echt toe doet en wat er onnodige onzin is.

PR-mensen en reclamemensen. We zoeken elkaar steeds vaker op om een betere campagne neer te zetten, van elkaar te leren en beter te worden. Hoe mooi zou het zijn dat we reclame-uitingen 'ronder' kunnen maken door PR-mensen mee te laten denken over de inhoud en de boodschap die we willen vertellen vanuit de klant en het merk. Maar andersom geldt het net zo;  hoe gaaf is het als we PR-uitingen wat vaker die extra 'swung' kunnen geven door reclamebureaus zaken beeldender te maken. We vullen elkaar aan. Immers het oog wil ook steeds meer.

Misschien is het inderdaad zoals Ries en Ries lang geleden al schreven in The fall of advertising. The rise of PR . 'Bureaus van de toekomst ontwerpen campagnes die ideeën en beelden bevatten die zich al in de geest van de consument genesteld hebben door PR-campagnes.'

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief