PR-Klaagmuur: Betina Drost-Oostveen van BettysKitchen.nl

Blog
PR Klaagmuur
Marcel Withoos
11-05-2016
Iedere week vragen we een mediacontact om hun klaagzang te laten horen op de Coopr PR-Klaagmuur. Over irritante PR-adviseurs, bijzonder slechte persbenaderingen en zaken die wij PR-mensen echt anders aan moeten pakken. Deze week de eer aan Betina Drost-Oostveen, eigenaar en blogger van BettysKitchen.nl, om haar stembanden op te warmen en eens flink te spuien. Gelukkig houdt Betina haar blog nog altijd met passie bij en is de rest slechts bijkomstigheid...

1. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Social media! Niet voor niets ben ik zelf op meerdere kanalen zichtbaar om mijn eigen nieuwtjes naar buiten te brengen. Ik blijf zo ook op de hoogte van actualiteiten en nieuwtjes van bedrijven en andere bloggers. Ja, ik ben ook gewoon een 'volger' van anderen hoor.

2. Welke persbenadering heeft indruk op je gemaakt?
Ik kreeg ooit een box met glazen hersluitbare potjes, een ieder gevuld met een andere superfood. Op dat moment was ik zelf net de weg ingeslagen met gezonder eten, havermoutontbijtjes en ja, superfoods. Het kwam op het uitgelezen moment en ik was helemaal happy met mijn gezonde superfoods-bar-aan-huis. De potjes staan nog steeds op mijn aanrecht en elke keer vul ik ze weer bij met lekkere noten of gedroogd fruit. Altijd binnen handbereik en zo ligt gezond(er) eten elke dag weer onder de aandacht.

3. Wat is de meest waardeloze persbenadering die je recent hebt meegekregen of ontvangen?
Ik krijg echt jeuk van mensen die je aanspreken alsof ze je al jaren volgen en vervolgens mij dingen vragen die hemelsbreed op BettysKitchen zijn uitgelicht of gewoon op de 'over mij' pagina staan. Oh ja en mijn naam verkeerd spellen, of nog erger: de voornaam van een andere blogger noemen! De 'copy/paste' mailingen noemen wij bloggers dat ook wel.

4. Krijg je vaak persberichten die buiten jouw interessegebied liggen?
Dat vind ik wel meevallen. Over het algemeen 'scan' ik toch eerst even alle binnengekomen mail. En is het niets voor mij, dan gooi ik het eigenlijk direct weg. En in het ergste geval stuur ik het bedrijf een email mij van de lijst te halen, maar dan ligt het echt ver buiten mijn interessegebied.

5. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Ten eerste dient het iets te zijn dat ik echt niet wil missen voor mijn blog of mijn lezers. En daarnaast zijn ook de dag en het tijdstip bepalend: ik moet wel kunnen. Ik werk namelijk parttime op kantoor, naast mijn blog, en kan niet te pas en te onpas vrij nemen. Vaak vergeten bedrijven dat ook wel eens, dat wij bloggers ook vaak nog een 'ander' leven hebben. Maar is iets echt 200% de moeite waard, dan kunnen mijn baas en ik vaak wel een uitzondering maken hoor. Die flexibiliteit is er dan ook wel weer.

6. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde klussen op jouw blog?
Ik denk wel goed. Althans, er heeft nog nooit iemand over geklaagd of zo. Ik blog 3 tot 5 keer per week. En dan vind ik 1 à 2 advertorials per maand wel prima. Het moet vooral ook geen overkill worden. Daarnaast ga ik natuurlijk ook alleen samenwerkingen aan die 100% bij mij en mijn blog passen, waardoor het ook moeiteloos in elkaar overloopt.

7. Hoe gewillig zijn PR-bureaus met het delen van informatie?
Degene met wie ik geregeld contact heb, al wat langer ken of vaker spreek, zijn vaak ook heel open tegen mij. Natuurlijk vind ik verrassingen ook echt leuk hoor, maar omdat ik mijzelf niet in vieren kan splitsen is een beetje meer informatie soms wel wenselijk. Dan kan ik zelf beslissen of ik er iets mee kan doen, alvorens een dag van mijn tijd eraan te besteden en uiteindelijk een boos PR-bureau achter me aan te hebben omdat ik er niets mee heb gedaan.

8. Wat is voor jou de grootste afknapper in het contact met PR-bureaus of -adviseurs?
Als gedacht wordt dat ik mijn hypotheek aflos met kilo's meel, mijn auto op olijfolie rijdt en ik de hele dag droge lucht zit te happen. Ik vind samenwerken en campagnes bedenken ontzettend leuk, maar begrijp s.v.p. dat je niet de wereld aan mij kunt vragen zonder hiervoor iets terug te doen. Jullie komen toch immers ook niet gratis naar je werkgever toe?!

9. Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?
Zie hierboven - bloggen is inmiddels gewoon een baan voor me en met mij voor veel andere bloggers.

10. Zijn er andere bloggers waar je naar opkijkt?
Och zoveel! Reny van MindYourFeed.nl die laat zien dat je makkelijk elke dag een gezonde twist aan je leven kunt toevoegen. Maar ook Sabine van OhMyFoodness.nl die gewoonweg laat zien dat je niet een trend hoeft te volgen, maar gewoon een stuk chocoladefudge naar binnen mag werken als jij daar zin in hebt. Lianne van FocusOnFoodies.nl die ondanks de teleurstellingen van bijna niets meer mogen eten, zoveel mensen met voedselallergieën weet weten te inspireren. Ook mij. Wij bloggers zijn geen professionals en delen gewoonweg een passie voor lekker eten. Ieder op zijn eigen unieke manier en er is altijd wel iemand die zich in jou(w verhaal) kan vinden of herkent en je daarom gaat volgen. Hoe leuk is dat!



Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. Ik ben sneller geneigd om met een bekende PR-adviseur of -bureau in zee te gaan
Eens

12. Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft nooit zin
Eens, ik reageer daarom ook vrijwel altijd direct als ik niet kan op een datum of tijdstip.

13. Als ik geen fan ben van een merk, wil ik er ook niets meer over horen of ontvangen
Oneens. Anno 2016 kunnen we simpelweg producten vernieuwen en verbeteren. En dan stel ik mijn mening ook gewoon bij.

14. Een persbericht met een zwakke kop of veel stijl- en taalfouten gaat linea recta de prullenbak in
Oneens.  #alsofdatmijnooitisoverkomen

15. Bloggen doe ik voor mezelf
Eens. Geboren met een passie, begonnen met een passie en ik hoop dat ik het nog vele jaren met passie kan en mag blijven doen.

Betina heeft haar zaakjes goed op orde en weet duidelijk wat ze wel én niet waardeert aan all things PR. Hoewel ze haar mede-bloggers prijst, heeft ze op bepaalde PR-adviseurs en -bureaus nog wel wat aan te merken. Zo bespeurt ze soms nog onbegrip voor het feit dat bloggen haar (parttime) baan is, en ze roept alle adviseurs dan ook op om te begrijpen dat ze niet met alleen etenswaren uit perspakketten haar rekeningen kan betalen. En keep it real mensen, want haar aanspreken alsof je haar al jaren kent en net doen alsof je alles van haar weet en dan de plank volledig misslaan of naar de bekende weg vragen, dat is niet okay. Dan nog een tip: puur persberichten is niet voldoende, want social media is echt een belangrijk ingrediënt als het op nieuwsverspreiding en -vergaring aankomt voor deze kokende dame. En is ze geen fan van een merk? Dan wil ze er nog steeds informatie over ontvangen, want anno 2016 zijn we allemaal bezig met verbeteren en vernieuwen. Al met al: geven en nemen, en écht samenwerken.

Heb jij ook zin om jouw mening te delen op de Coopr Klaagmuur en even flink te spuien over ons PR-adviseurs? Stuur me dan een mailtje op marcel@coopr.nl!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief