PR-Klaagmuur: Charlotte Olthoff (LINDA.)

Blog
Interview
Mary-Grace van Leeuwen
13-02-2012


Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Charlotte Olthoff, web- en social media redacteur bij LINDA..

1. Van welke persbenadering was je onder de indruk?
Ik word altijd heel blij als Ben & Jerry's even langskomt met de nieuwe smaken. Proeven, persbericht erbij en ik kan meteen een foto delen via Twitter.

2. Absolute afknapper in je contact met een pr-bureau?
Ongevraagd bestanden van 10 MB over de mail sturen. Heel mijn mailbox in de war. En mijn humeur ook... Stuur grote bestanden altijd via WeTransfer. En onzinschrijverij. Neem een persbericht over een parfum dat wordt omschreven als 'een weelderige windvlaag, over een zoute vlakte, brengt je in zoetsappige verleiding, bla bla bla.' Dat je denkt: wat? Is de schrijver in kwestie een carrière als moeilijkewoordenromanschrijver misgelopen? Vaak zijn het vertalingen vanuit het Frans die in het Nederlands kant nog wal raken.

3. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?
Een primeur. We hebben elke morgen de rubriek 'Koffiepraat-wat wordt er besproken bij het koffieapparaat?' op LINDAmagazine.nl. Dat kan zijn een opmerkelijk item uit DWDD of het interview van Linda met Willem-Alexander en Máxima. Sommige ochtenden is er maar moeilijk opmerkelijk nieuws te vinden dat bij LINDA. past, iemand die me dan (graag na 07.15) belt met een primeur, maakt mijn dag.

4. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Facebook, Twitter, Nu.nl, buitenlandse nieuwssites, Svpply.com. Maar vooral alle mensen op de redactie: 'Heb je dit al gezien/gehoord?'5. Hoe gewillig is een PR-afdeling in het beantwoorden van jouw vragen?
Heel gewillig. Ik heb nog niet meegemaakt dat een PR-bureau me absoluut geen informatie wilde verstrekken. Ik heb soms wel heel vreemde vragen aan mensen/bedrijven voor de rubriek Favorites die ik voor LINDA. magazine schrijf. Ik had laatst een Favorite over een vuilniszak. Dan ga ik de vuilophaaldienst bellen om te vragen hoeveel vuilniszakken er in een vuilniswagen passen. Dat zijn altijd grappige gesprekken. De informatie komt dan vaak pas laat omdat een vuilophaaldienst niet gespecialiseerd is in PR (en mijn verzoek een beetje vreemd) maar daar houd ik rekening mee.

6.  Wat is jouw gouden tip voor pr-bureaus?
Stuur nooit je persbericht enkel in de bijlage. Ik wil in een oogopslag kunnen zien waar ik mee te maken heb. En aan de telefoon: probeer natuurlijk over te komen. Té overdreven aardig en vrolijk komt op mij altijd een beetje nep over.

7. Wat lijkt jou leuk aan werken bij een pr-bureau?
Om eerlijk te zijn: ik wil niet werken voor een PR-bureau. Ik zou bijvoorbeeld geen producten kunnen 'verkopen' waar ik zelf niet achter sta.

8. Begrijpen pr-adviseurs eigenlijk wat voor werk jij doet?
Ik krijg vaak persberichten die niet bij LINDA. passen. Sommige bureaus die sturen maar wat 'niet geschoten is altijd mis' en hopen dat er iemand is die het oppakt. En sommige PR-adviseurs proberen je te dwingen iets te plaatsen. Terwijl ik er juist ben om een scheiding te maken: dit past wel en dat past niet.

9. Hoe reageer jij op een 'verzoek tot plaatsing'?
Niet. Het wordt geplaatst als het bij LINDAmagazine.nl past en interessant is voor de bezoeker. En anders niet.

10. Maken pr-bureaus effectief gebruik van social media?
Ik zie ze vrij weinig voorbijkomen op social media.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. PR bureaus verpesten de journalistiekNee dat vind ik niet. Ik vind dat ze het mij juist gemakkelijker maken. Ik wil leuke nieuwtjes en funfacts, die pik ik op als ik erop gewezen word door een PR-bureau.

12. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.Het nieuws gaat tegenwoordig zo snel via social media.

13. Nabellen door een PR bureau over een persbericht is altijd overbodig.
Ja vind ik wel. Zeker 'heb je het ontvangen'-telefoontje is overbodig. Als ik meer informatie nodig heb dan bel ik zelf even.

14.  Ik leg geen contact met pr-adviseurs via social media.
Wel via Twitter, niet via Facebook, dat houd ik privé.

15.  De pr-adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Oneens, de pr-adviseur is juist een prettige schakel als het gaat om beeldmateriaal. Met de inhoud moet hij/zij zich niet te veel bemoeien.

Heb je nog een brandende vraag aan Charlotte? Je kunt deze stellen via @charlot_LINDA of volg LINDA. op Facebook www.facebook.com/lindamagazine. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans. Stuur een mailtje naar Mary-Grace.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief