PR-Klaagmuur: Esma Linnemann (freelance journalist)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
23-01-2012


Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Esma Linneman, Freelance journalist gespecialiseerd in sociaal-economische thema's en seksualiteit.

1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?:Als de titel mij meteen aanspreekt omdat ik denk dat het onderwerp nieuwswaarde heeft, als uit de lead meteen blijkt waar het om gaat, als het persbericht gepaard gaat met cijfers.. of omdat ik nieuwsgierig om persoonlijke redenen, bijvoorbeeld als het over hardlopen gaat, of over muziek, personal finanance.

2. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?:Alles over wetenschappelijke populaire onderzoeken die te makenhebben met vrouwelijke onderwerpen zoals kinderen, krinderen krijgen, vriendschap e.d. Over sociaal-economisch onderzoek of boeken over sociaal-economische themas.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?NY Times, NPR, Economist, NRC Volkskrant Drugdereport Telegraaf.nl, Facebook en Twitter.

4. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een pr-adviseur?Elk social network, liefst twitter.

5. Maken PR-bureaus voldoende gebruik van social media?Nee, vind ik niet, te weinig leuke berichten schieten mij voorbij, terwijl het zo vrijblijvend is om op FB leuke dingen te lezen. Twitter is juist weer beetje overbelast.

6. Ben je gevoelig voor testproducten of persreizen?Tesproducten niet, omdat je als freelancer dan vervolgens het artikel over dat product nog ergens moet zien te slijten, is te stressvol voor mij. Persreizen doe ik soms wel, omdat je dat soms kunt combineren met andere artikelen.

7. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Te vaak bellen, mij bombarderen met belletjes en mailtjes en te vrolijk en opgesmukt doen aan de telefoon.

8. Hoe gewillig is de pr-afdeling van bedrijven in het beantwoorden van je vragen?Lang niet altijd: een pr-medewerker die snel werkt en reageert kan op veel goodwill rekenen bij mij!!

9. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?Ja, zeker van halve bekenden. Soms is het nog zo'n leuk product/dienst, maar alsmijn opdrachtgevers het niet zien zitten, zit ik met een teleurgestelde PR-adviseur.

10. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?Innovatief/ duurzaam/ creatief

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

1. PR bureaus verpesten de journalistiek.Pas du tout, je kunt ook heel goed samenwerken met pr-mensen, zolang er maar een band opgebouwd wordt tussen pr en de desbetreffende journalist, dan kan het een voor-wat-hoort-wat relatie worden, en dat vind ik prima!

2. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.Met nieuwe media en sociale media gaat het heel snel tegenwoordig, zeker nieuws dus ja.

3. Na bellen door PR-adviseurs over hun persbericht is overbodig.Nee, niet overbodig, maar je moet het niet vaker dan 1 keer doen. Ook journalisten vergeten wel eens een onderwerp of persbericht dat ze wel interessant vinden!

4. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.In een perfecte wereld zijn PR-mensen er om de relatie tussen pers en hun opdrachtgever makkelijker te maken, en die ervaring heb ik zeker gehad!! Maar soms kunne PR-mensen zich onmogelijk opstellen, door bijvoorbeeld bij een interview aanwezig te willen zijn. PR-mensen zijn er om contact te faciliteren, en eventueel om een blik te werpen op het eindresultaat, maar verder moeten ze zich afzijdig houden.

5. Nieuws is geen echt nieuws meer.Ja, er wordt tegenwoordig heel veel gehyped, vooral vanuit de Tweede Kamer worden allerlei luchtballonnetjes de lucht in gevlogen. Daarnaast manipuleren veel bedrijven en instituten het nieuws met persberichten over onderzoeken die uiteindelijk niets waard blijken te zijn. Hierin ligt vooral een schone taak vd journalistiek, om voorbij de waan van de dag te denken, en zelf op onderzoek uit te gaan, dan alleen lui het persbericht af te wachten. Maar dat institutionele, altijd je oor laten hangen als journalist naar instituten en 'de politiek' ligt diep verankerd in de NL'se journalistiek, ben ik bang.

Heb je nog een brandende vraag aan Esma? Je kunt deze stellen via @EsmaLinnemann. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Arusha.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief