PR-Klaagmuur: Jennie Gielen van JennieFromTheBlog

Het is woensdag en dat betekent dat het tijd is voor geklaag! Deze keer de eer aan Jennie Gielen van JennieFromTheBlog om de PR-Klaagmuur te vullen met haar visie. Jennie gaat op haar longboard door het leven en heeft naast haar eigen kanalen met een groot bereik, ook een eigen bedrijf Nextdoor Agency waar ze werkt als influencer marketeer. Met een duale rol neemt zij op de klaagmuur PR-adviseurs, campagnes en het veranderende medialandschap onder de loep. Lees mee!

1. Je hebt een eigen bedrijf waarbij je merken en influencers zelf (commercieel) verder helpt en je bent zelf een influencer. Hoe zorg jij voor balans tussen beide petten die je draagt?

Doordat ik inmiddels alweer zes jaar blog, ken ik aardig wat mensen in dit wereldje, vooral andere bloggers en Instagrammers. Als er een merk bij Nextdoor aanklopt met een specifieke wens dan kan ik daar goede matches bij maken. Ik weet wie wel en niet kokoswater drinkt, wie welke huisdieren heeft en ga zo maar door. Op die manier kunnen we leuke en passende samenwerkingen opzetten. Het een vult het ander dus aan bij mij, wat erg fijn werken is. De helft van mijn tijd werk ik aan Nextdoor en de andere helft aan mijn blog.

2. Hoe zit het met de balans tussen betaalde en onbetaalde content op jouw eigen kanalen?

Dat verschilt echt enorm. Ik probeer elke dag te bloggen en daar zitten dan ongeveer twee betaalde blogposts per maand tussen. In november en december ligt het aantal gesponsorde posts wat hoger.

3. Hoe staan jouw lezers tegenover betaalde content / native advertising?

Ik krijg er zelden negatieve reacties over. Vaak krijg ik te horen dat mijn lezers de manier waarop ik het doe leuk vinden. Ik probeer er altijd voor te zorgen dat het stuk ook leuk is om te lezen – ook wanneer je niets met het merk zelf hebt.

4. Hoe ziet de ideale samenwerking eruit?

Ik ben geen nieuwssite of beautyblogger dus heb niet zo veel aan alle persberichten en producten. Ik heb me ongeveer 2 jaar geleden afgemeld voor vrijwel alle persberichten en heb met veel PR-bureaus afgesproken dat ik zelf contact met hen opneem wanneer ik wat samen wil doen met een merk. Ik weet van mijn favoriete merken bij welke PR-bureaus ze zijn aangesloten. Als een PR-bureau iets heeft waarvan ze denken dat het echt goed bij me past, sturen ze me een persoonlijke mail. Dat werkt tot nu toe voor beide partijen erg goed.

5. Wat is de grootste afknapper in het contact met PR-bureaus / -adviseurs?

“Hoi Jenny” mailen naar contact@JENNIEfromtheblog.com ;-).

6. Wat is de meest waardeloze persbenadering die je recent hebt gezien?

Ik kreeg een mail van een PR-meisje dat over het tassenmerk dat ze vertegenwoordigt zei dat de tassen zo lelijk zijn, dat ze eigenlijk ook wel weer grappig zijn om te dragen… Als iemand dit tegen betaling over mijn merk zou rondsturen zou ik ECHT niet blij zijn.

7. Hoeveel persberichten ontvang je gemiddeld per dag en hoeveel daarvan belanden in de prullenbak? Waarom?

Er was een moment waarop ik er dagelijks ongeveer 30 ontving. Gek werd ik ervan. Na de grote opruiming krijg ik er nog ongeveer 2 per dag van partijen die ik wél leuk vind.

8. Hoe houd jij jouw blog persoonlijk naarmate je groeit qua bezoekers en commercie?

Ik heb mijn groei op een gegeven moment tegengehouden. Grote mediapartijen wilden samenwerken, maar ik was en ben helemaal niet op zoek naar fame of een BN’er status. Ik houd gewoon lekker mijn dagboek bij en mensen kunnen meelezen. Ik zou liever over een tijdje bekend willen staan als goede marketeer of onderneemster dan dat ik bekend zou zijn vanwege het bloggen.

9. Vind je het een goede ontwikkeling dat er steeds meer blogs bijkomen?

Ja hoor, natuurlijk! Het is een mooie manier om kennis te delen of om het in te zetten als vorm van personal branding. Ik houd me gewoon bezig met mijn eigen ding en heb tot nu toe geen last van concurrentie.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

1. Ik werk liever rechtstreeks met merken samen dan met PR-bureaus

Oneens, PR bureaus komen steeds vaker met leuke voorstellen.

2. PR-bureaus gaan niet voldoende mee met de digitale verandering

Eens. Ik denk dat veel PR-bureaus nog écht goede influencermarketeers missen.

3. PR-adviseurs moeten mij vaker persoonlijk benaderen

Eens.

4. Persberichten zijn niet meer van deze tijd

Voor dagboekbloggers als ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het voor beautybloggers bijvoorbeeld wel fijn is om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe producten.

5. Bloggen doe ik voor mezelf

Oneens, ook voor mijn lezers natuurlijk 🙂

 

Jennie draait al een tijd mee in de wereld van PR en bloggen, maar ziet haar blog toch nog vooral als haar persoonlijke dagboek. Ze zit dan ook niet te wachten op algemene persberichten van allerlei merken en heeft daar duidelijke afspraken over gemaakt met PR-bureaus. Van sommige merken wil ze wel op de hoogte gehouden worden en we hebben haar vorige week met UberTREES dan ook verrast met een mooie kerstboom! PR-bureaus gaan volgens Jennie niet voldoende mee in de digitalisering en missen nog goede influencer marketeers… Toch eens aankloppen bij Nextdoor Agency dan, want Jennie kent met haar dubbele rol veel bloggers en Instagrammers goed en weet precies wie bij welk merk past. Zo helpt ze merken en influencers verder, maar de groei van JennieFromTheBlog heeft ze tegengehouden, want ze wordt liever erkend en herkend als écht goede marketeer dan als blogger…

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!