PR-Klaagmuur: Krijn Soeteman (wetenschapsjournalist bij Bureau Wibaut)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
06-02-2012


Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Krijn Soeteman, wetenschapsjournalist bij Bureau Wibaut.

1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Als het niet een of ander verkooppraatje is; schrijf waar het om gaat en niet dat er iemand iets fantastisch heeft uitgevonden, want dat is verre van objectief (hoe objectief kan een persbericht zijn?)

2. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?Als het Higgs-deeltje gevonden is?Weet ik niet, iets verrassends, iets wat ik dus niet zelf kan verzinnen!

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?Eurekalert.org e.d., soms persberichten van NL universiteiten .

4. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een pr-adviseur?Maakt niet uit, hangt van onderwerp af, liever NIET Twitter, te openbaar.

5. Maken PR-bureaus voldoende gebruik van social media?Ik ga ze niet volgen, volg al te veel, lees het allemaal niet meer.

6. Ben je gevoelig voor testproducten of persreizen?Soms, misschien

7. Wat moet een PR-adviseur nóóit bij jou doen?Leuk zijn.

8. Hoe gewillig is de PR-afdeling van bedrijven in het beantwoorden vanje vragen?Daar heb ik geen negatieve ervaring mee.

9. Heb je achteraf wel eens spijt als je een PR-benadering hebt opgepakt?Ja, je ziet het achteraf namelijk ALTIJD terug in de tekst

10. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?'Uniek' en andere hyperbolen

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

1. PR bureaus verpesten de journalistiek.Ja en nee. Er is te weinig werk voor de grote hoeveelheid journalisten om iedereen 'echt' werk te geven, daar zijn pr-bureau's dan wel weer handig voor.

2. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.Klopt.

3. Nabellen door PR-adviseurs over hun persbericht is overbodig.Bel niet na. Blijkbaar was je verhaal niet interessant genoeg of is bij de verkeerde persoon (spambox?) terechtgekomen.

4. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondombedrijven/personen te verdoezelen.Die zijn er ja, maar er zijn ook echt wel 'goede doelen' waar een PR-man/vrouw goed werk kan verrichten.

5. Nieuws is geen echt nieuws meer.Lastig. Er is (te?) veel 'nieuws' en er wordt maar weinig echt nieuws gebracht. Hoe lang is nieuws, nieuws en wanneer wordt het herhaling?

Heb je nog een brandende vraag aan Krijn? Je kunt deze stellen via @krijnsoeteman. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Arusha.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief