PR-Klaagmuur: Pauline van der Meulen van Voormijnkleintje.nl

Blog
PR Klaagmuur
Marcel Withoos
20-04-2016
Op de PR-Klaagmuur mogen journalisten, bloggers en andere influencers eens flink spuien over all things PR. Van die irritante PR-adviseur tot die belachelijke persbenadering. Deze week Pauline van der Meulen, de oprichter en mama van Voormijnkleintje.nl. Bij Coopr kennen we haar, net als Sharon Nehoray van de PR-Klaagmuur van vorige week, goed als onderdeel van het Netflix Stream Team, maar ze komt ook graag naar food events voor klanten als Bosch en Siemens. Voor ons een fijne blogger om mee samen te werken, maar wat vindt Pauline nou echt van het werken met PR-bureaus? Lees hier haar beklag!

1. Heb je het idee dat PR-bureaus door hebben wat je precies doet?
Dat verschilt nogal per PR-bureau. Er zitten zeker PR-bureaus bij die denken: "daar heb je weer zo'n blogger". Zij hebben ondertussen geen benul wat een blogger voor ze kan betekenen. Maar goed, ik wil ze niet allemaal over één kam scheren, want er zijn ook PR-bureaus die heel goed weten wat ik precies doe en wat het waard is.

2. Wat is het grootste misverstand dat leeft onder PR-bureaus over bloggers?
Ik denk dat het grootste misverstand is dat een blogger alles doet als het maar gratis is. Maar goed, zoals ik al zei, er zijn ook PR-bureaus die heel goed weten wat een blogger precies doet en wat het waard is.

3. Welke persbenadering heeft indruk op je gemaakt?
Er kwam een keer iemand van een PR-bureau bij mij koken om een pan goed uit te leggen, dat vond ik een fijne benadering. Daar werd echt de tijd voor genomen.

4. Wat is het meest waardeloze persbericht of de meest waardeloze benadering die je recent hebt ontvangen?
De meest waardeloze benadering is toch wel als de afzender vergeten is om de aanhef aan te passen... Mails met 'Beste Kelly', 'Beste Annemiek' of 'Beste blogger', zijn toch echt wel dooddoeners.Ook krijg ik wel eens de enthousiaste vraag naar mogelijkheden voor een samenwerking en of ik dan even al mijn gegevens, bezoekersaantallen en tarieven e.d. wil doorgeven om vervolgens niks meer te horen... Waardeloos dus.

5. Waarvoor mag een PR-adviseur jou bellen?
Voor een serieuze samenwerking mag een PR-adviseur mij bellen.

6. Wanneer ga jij in op een persuitnodiging?
Ik ga in op een persuitnodiging als het interessant voor mijn doelgroep is, of als ik een leuke insteek zie voor een artikel. Kindertheater is bijvoorbeeld interessant om te recenseren en activiteiten met kinderen zijn sowieso interessant. Zo zijn we onlangs op Harry Potter avontuur geweest in de vorm van een Magische MiniCruise. Ontzettend leuk om dat te mogen doen en leuk voor mijn doelgroep om te volgen.

7. Zijn er andere bloggers waar je naar opkijkt?
Nou nee, ik lees zo nu en dan weleens wat bij een ander, maar echt op de voet volgen doe ik eigenlijk niemand. Ik ben denk toch van een andere generatie, ik lees wat mij interessant of vermakelijk lijkt.

8. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?
Het creatieve gedeelte! Dus campagnes bedenken om een product op de markt te zetten. Zoals events van Netflix die georganiseerd worden om een nieuwe serie onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld het Drakeneiland event, dat heeft een indruk achter gelaten bij mij en mijn kleintjes en daardoor ook bij mijn volgers. Om zoiets neer te kunnen zetten, dat lijkt me fantastisch.

9. Wat is jouw voornaamste kritiek op PR?
Mijn voornaamste kritiek op PR zijn de stagiaires. Niet dat ze hun werk niet goed doen, maar er valt geen band mee op te bouwen, want ze zijn meestal met een half jaar weer vertrokken. En in tijden als deze, waar de bloggers als paddenstoelen uit de grond springen, is het voor een PR-adviseur belangrijk om te weten wie je voor je hebt en wat diegene al voor je gedaan heeft. Dit mag niet verloren gaan, wanneer een stagiair weer vertrekt en wordt opgevolgd door de volgende... Een simpel voorbeeld, de 'graaicultuur' die een beetje heerst. Je moet tegenwoordig binnen een uur reageren om bijvoorbeeld een aanvraag te doen voor een recensieproduct, want anders is alles al vergeven. De vaste contacten die ik de afgelopen jaren opgebouwd heb, die weten gelukkig al wat ze aan mij hebben en weten me te vinden, maar er zijn dus ook bedrijven waar je elke keer opnieuw een 'band' mee op moet bouwen.

10. Wat is jouw gouden tip voor de PR-adviseur?
Laat je stagiaires niet zomaar los in bloggersland.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?
11. Ik leg contact met PR-adviseurs via sociale media
Afhankelijk van het soort contact. Als ik contact wil hebben over een klant o.i.d. dan mail ik liever, dat is toch effectiever.

12. Een persbericht met een zwakke kop of veel fouten gaat linea recta de prullenbak in
Ja!

13. Persberichten bevatten vaak (veel) onzin
Ook dat. Veel berichten die ik ontvang zijn niet relevant voor mijn doelgroep. Persberichten over bijvoorbeeld designertassen van €1.200 zijn niets voor mij, maar ja dat kan voor een ander genre weer heel interessant zijn. En de overload aan 1 april grappen was wellicht ook iets too much dit jaar ;-)

14. Native advertising is de 'holy grail' voor bloggers
Nou holy grail, dat weet ik niet, maar het is wel een leuke manier om te verdienen met een blog en ook nog creatief je verhaal te kunnen vertellen.

15. Bloggen doe ik voor mezelf
Inmiddels ben ik zo gegroeid dat ik heel wat moeders vermaak met mijn artikelen, maar uiteindelijk blog ik voor mezelf. Als ik het niet meer leuk zou vinden, dan ga ik op zoek naar een andere baan.

Al met al heeft Pauline nog wel wat noten op haar klaagzang, maar weet ze ook zeker zaken van PR-bureaus te prijzen. Zo vindt zij dat er bureaus zijn die precies snappen wat zij doet en wat dat waard is, en prijst ze een persoonlijke persbenadering. Als er tijd wordt genomen om het nieuwe product uit te leggen, kan dat écht indruk maken - het hoeft niet moeilijk te zijn. Een van haar grootste irritaties aan PR-bureaus is de stagiaires die ieder half jaar weer verdwijnen als contactpersoon, waardoor ze geen langdurige relatie op kan bouwen met een merk! Maar de verkeerde naam boven een aan haar gerichte e-mail haalt ook het bloed onder haar nagels vandaan. Het allergrootste misverstand dat echt snel de wereld uit moet?! Dat is toch wel dat alle bloggers het allemaal alleen maar doen voor de gratis spullen en services... Not true!

Wil jij ook zeuren, zaniken, klagen, mauwen, jengelen, emmeren of piepen op onze klaagmuur? Neem contact op via marcel@coopr.nl!

Oh en P.S. Pauline, we zullen je niet meer voor de gek houden op 1 april met mooie stofzuigerkostuums of mini magazijnen ;-).

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief