PR-Klaagmuur: Sabine Zurel (Gossipqueen.nl)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
16-01-2012


Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Sabine Zurel,  founding editor bij Gossipqueen.nl.

1. Wanneer besluit je een persbericht te lezen?Ik lees een persbericht als de kop me aanspreekt. Daarna scan ik heel snel of er ook goed beeld bij zit. Soms moet je daar nog extra over bellen /mailen. Suf vind ik dat, beetje zonde van de tijd ook. 'Doe dat er meteen bij', denk ik dan.

2. Voor welk nieuws wil jij je bed uitgebeld worden?Een goed feest, met internationale sterren, dan sta ik meteen op en kom er aan, haha.

3. Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?Mijn belangrijkste nieuwsbron is internet.

4. Op welk sociaal netwerk zou je wel contact leggen met een pr-adviseur?Ik zou overal wel contact kunnen leggen met PR-adviseurs. Op dit moment gebeurt het al veel via Facebook en LinkedIn.

5. Maken PR-bureaus voldoende gebruik van social media?Volgens mij wel. Op Facebook zie je het ook steeds meer, social media campagnes. En Twitter niet te vergeten.

6. Ben je gevoelig voor testproducten of persreizen?Niet echt. Ik vraag me altijd af, heb ik er iets aan en kan ik er iets mee. Als dat niet het geval is, dus als mijn lezers er niet bij gebaat zijn, maak ik er niet per definitie gebruik van.

7. Wat moet een pr-adviseur nóóit bij jou doen?Wat ik nog steeds heel zonde vind, is de grote hoeveelheden post die er worden verstuurd. 'Dat kan toch ook gewoon digitaal', denk ik dan. En een heel klein monstertje, bijvoorbeeld van een beautyproduct, in een heel grote doos, dat vind ik ook zo een aanslag op het milieu. Zonde!

8. Hoe gewillig is de pr-afdeling van bedrijven in het beantwoorden van je vragen?Meestal heel gewillig, al ligt het er als freelancer wel aan namens welk medium je belt.

9. Heb je achteraf wel eens spijt als je een pr-benadering hebt opgepakt?Ik probeer meestal niet voor de pr-benadering te gaan, die vind ik vaak zo voorspelbaar. Een eigen verhaal of invalshoek, werkt veel beter.

10. Wat zijn jouw 3 verboden woorden in een persbericht?In de beauty- en mode persberichten zijn het niet zozeer woorden, als wel de strekking die heel vergezocht is soms. Heel veel details die subjectief zijn, zoals dat een product lekker ruikt of goed zit. Dat wil ik dan toch eerst zelfs constateren, dus voegt het weinig toe op zo een moment.

Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

1. Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.Daar ben ik het niet mee eens. Er is constant nieuws, je moet het alleen zo opschrijven dat het voor jouw medium interessant is.

2. PR bureaus verpesten de journalistiek.Daar ben ik het ook niet mee eens. PR bureaus kunnen juist van grote waarde zijn bij het tot stand komen van een verhaal, zeker in de lifestyle journalistiek.

3. Exclusiviteit heeft geen bestaansrecht meer.Daar ben ik het ook niet mee eens. Een exclusief verhaal levert nog steeds veel extra lezers op, in ieder geval op GOSSIPQUEEN.NL wel en de andere media waarvoor ik werk ook.

4. Na bellen door PR-adviseurs over hun persbericht is overbodig.Daar ben ik het wel mee eens. Ik word vaak lichtelijk agressief van die meisjes die gaan nabellen of je een bericht goed hebt ontvangen. Wat ik ook bijzonder irritant vind als er gevraagd wordt om de adresgegevens even te checken. Ik kap zo'n gesprek direct af.

5. PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven/personen te verdoezelen.Totaal niet mee eens. Goede PR-mensen zijn heel nuttig voor een bedrijf/persoon en kunnen ook de media op een goede manier behulpzaam zijn.

Heb je nog een brandende vraag aan Sabine ? Je kunt deze stellen via @SabineZurel. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Arusha.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief