PR-Professional: Kom uit je luie stoel!

Blog
Opinie
Jos Govaart
06-07-2011

Het leuke aan het werken met klanten is dat we klanten, zowel on the job als op geïsoleerde momenten kunnen inspireren op hun vakgebied. We merken elke keer weer dat klanten hier blij van worden en dat het weer fris leven blaast in de dingen die we samen met ze doen.  We hebben de telefoon, e-mail, Facebook, Twitter, Google Plus en nog meer.  Fysieke meetings zijn en blijven cruciaal. Het liefst werken we ook niet louter op afstand maar zitten we op regelmatige basis bij klanten zodat we hun dagelijkse proces ook meekrijgen. Ook voor PR-professionals die niet de luxe hebben van het inhuren van een PR-bureau geldt deze behoefte. Juist voor die categorie mensen vijf tips in deze blogpost.

Het was voor mijn collega Jody een reden om terug te keren in de bureauwereld. Het dagelijks sparren met collega's over het vak waar hij gek van is: PR. Jody heeft bij Marktplaats/eBay gewerkt. Een grote organisatie met zeer veel kennis en kunde in huis. Maar een zeer kleine afdeling (2FTE maar wel een PR-bureau) die zich bezighielden met PR. Dat was voor zowel Jody en mij de tijd dat we aan het broeden waren op het bedrijf wat Coopr nu geworden is.  Daaruit hebben we in ieder geval de volgende tips gedestilleerd:

  • Zoek mensen op met kennis: Ga naar Twitter, LinkedIN groepen en kijk naar mensen waarvan jij vindt dat ze gave dingen doen in je vakgebied. Nodig ze vervolgens uit voor een kop koffie. Ga praten. Deel je enthousiasme over je vak. Misschien kun je samen zaken doen of kennis uit blijven wisselen.

     

  • Ga schrijven, desnoods voor jezelf! Bloggen is voor mij heerlijk tijdverdrijf. Juist als ik het druk heb met werk voor klanten is het fijn om te doen. Natuurlijk denk ik ook wel eens: pff, ik moet nog een blog schrijven vandaag. Als ik aan het schrijven ben ,is het toch altijd lekker. Bloggen zorgt ervoor dat je afstand neemt van de dingen waar je dagelijks mee bezig bent. Het helpt je om goed naar jezelf te kijken. Trots te zijn op de juiste dingen en je enthousiasme weer te zien.

     

  • Huur het hoofd van een PR-professional voor een paar uur. Ook al heb je een vast bureau, of juist geen budget om een bureau in te huren. Een klein bedragje vrijmaken om eens een frisse blik op je activiteiten te werpen, werkt. We verzorgen deze sessies regelmatig onder de noemer "Coopr-Test". 2 uur lang krijg je bij ons op kantoor de beschikking over het hoofd van twee consultants van Coopr. Je gaat naar huis met een tas vol met ideeën die echt veel meer waard zijn dan die  €500,- die bedrijven moeten betalen . Inmiddels hebben we dit gedaan voor organisaties als Bagels & Beans, Rotterdam Festivals en MVO Nederland. We zien dat de ideeën die we samen met ze bedacht hebben ook daadwerkelijk geïmplementeerd worden.

     

  • Maak een trip langs je vestigingen. Werk je bij een groot bedrijf met meerdere vestigingen? Ga het land in. Ga kijken wat er daadwerkelijk op de werkvloer gebeurt. Praat met mensen over de dingen waar ze trots op zijn. Wedden dat je met verhalen terugkeert op kantoor?

     

  • Zoek internationaal contact. Hoe zou jij het vinden als een Noorse PR-collega contact met je opneemt op kennis uit te wisselen? Of een Koreaanse? Te gek toch? Dat zullen "hullie" dan vast ook wel vinden van ons Nederlanders. Zoek daarbij ook naar kwaliteit. Niet alleen pingpongen via Twitter. Maar mail ook eens. Of ga langs. Ik zou mijn geld eerder in een reis naar de VS steken om daar PR-bureaus te bezoeken dan dat ik mijn geld in een dure cursus of opleiding steek. De praktijk zien, voelen en ervaren over de grenzen. Zeer waardevol!

     

  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief