PR trends voor 2011

Blog
Trends
Jody Koehler
22-12-2010
Echt waar? Jij dacht dat Coopr niet stil zou staan bij PR trends voor 2011? Natuurlijk doen we dat wel! Zeker in deze gouden tijd van public relations. We moeten vooruit kijken. En ja, er zijn al heel veel voorspellingen online te vinden. Maar wij vinden het eind december ook altijd belangrijk om naar het volgende jaar te gluren. Wat gaat 2011 ons brengen? Welke ontwikkelingen zullen volgend jaar (nog meer) invloed krijgen op het PR vak? Wat moeten we als PR professionals zeker volgen? We zetten er vandaag 7 voor jullie op een rijtje. Nummer 8,9 en 10 mag jij aanvullen. Hebben we alsnog een mooie top 10. Wat wordt volgens jou de PR trend van 2011?

1. Opkomst curator:

Social media voelt soms net als water drinken via een brandslang. Het is te veel. In 2011 zullen we steeds vaker de rol van 'de curator' gaan herkennen. Deze persoon (kan ook een site (hub) of groep zijn) zal structuur bieden en functioneren als gids. Veelal met een eigen expertise en kleur.

2. De crowd als bron

Het begrip crowdsourcing heeft z'n eerste meters gemaakt in Nederland. Pas in 2011, wanneer meer budgetten vrijgemaakt worden voor social media, zullen organisaties het vertrouwen krijgen om nieuwe businessmodellen uit te proberen en de menigte hierbij te betrekken. Ook mediabedrijven zullen op dit front gaan experimenteren volgend jaar.

3. Invloed als meeteenheid

Ben je bekend met de Klout score? In 2011 zullen PR professionals steeds vaker hiermee te maken krijgen. We zullen het gebruiken in pitches richting media, maar ook rondom social media inspanningen richting consumenten. Invloed en social graphs, met bijpassende data,  zullen dus.. meer invloed krijgen op ons vakgebied.

4. Groei offline

De afgelopen jaren zijn we als Nederlanders hyperconnected geworden als consument. Vorige week sprak Brian Solis al over de Social Consumer. In 2011 zullen we hierop gas terugnemen. Downtime wordt qualitytime. Offline zal dus weer groeien.

5. R.I.P web

De wereld van Apps zal volgend jaar serieuze vormen aan gaan nemen. Dachten we voorheen aan het internet als wereld wijde web. Steeds vaker zullen we online zijn vanuit een App. Dit betekent dat branded content belangrijker wordt en PR pro's content op verschillende manieren moet kunnen aanleveren. Meer kennis van formats, mobiel, Augmented Reality en HTML 5 is nodig.

6. Intolerantie

We zijn, als consument, verwend en ongeduldig. Dit betekent dat PR steeds meer als defensieve discipline aan tafel zit in de boardroom. In de 'intolerantie cultuur' zullen klantenservice en PR steeds vaker met elkaar te maken krijgen. Er zal minder vraag zijn naar Marketing PR en meer vraag naar defensieve PR en online crisiscommunicatie.

7. Content creatie

In 2011 zullen PR professionals steeds meer te maken krijgen met het ontwikkelen van eigen content. Met een toenamende populariteit van 'owned media', zoals blogs, zal ook de vraag naar het maken van verschillende vormen van content toenemen. Een communicatie afdeling moet hier op voorbereid zijn. Wees voorbereid om vragen over podcasting, video of Apps te kunnen beantwoorden.

Kun jij een PR trend voor 2011 toevoegen? Welke ontwikkelingen moeten PR collega's volgens jou in de gaten houden voor volgend jaar. Laten we kijken of we een mooie top 10 (of meer!) kunnen opstellen. Ben benieuwd.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief