Skills voor de PR Professional Anno 2009: SEO, HTML, Ethiek en meer..

Blog
Opinie
Jos Govaart
16-10-2009
Op deze site schrijven Jody en ik veelvuldig over het vak public relations dat hevig aan verandering onderhevig is door de opkomst van social media.  Dat heeft invloed op organisatiestructuren, het omgaan met klanten, klachten en nog tal van andere zaken. Public Relations is in de grond niet veranderd. Het draait nog altijd om relaties. Het speelveld waarin PR professionals actief zijn verandert echter wel. Dit vraagt om een andere set aan kwaliteiten en vaardigheden. In deze post doe ik een aanzet tot een opsomming van deze set aan skills.

Uiteraard moet je ook anno 2009 iets weten van de markten waarin je actief bent, heeft een netwerk van mediarelaties zijn waarde en is een neus voor wat nieuws is een absolute must. De afgelopen jaren zijn er echter een aantal nieuwe vaardigheden bijgekomen die wat mij betreft cruciaal zijn.

Vergeet de 7-daagse werkweek, wees flexibel in tijden.
Online is 24/7.

Werk aan je online zichtbaarheid.
De tijd waarin de pr adviseur rustig op de achtergrond kon werken wordt naar mijn smaak steeds meer verleden tijd. Als je je als pr adviseur in de online wereld wil begrijpen dan moet die door je aderen stromen en moet je de do´s en dont´s aan den lijve ondervinden.

Social Media Ethiek
Je kunt als PR adviseur nooit goed over het gebruik van Twitter adviseren als je zelf maar 40 mensen volgt. Als je zelf niet ervaart hoe Bloggers werken ga je de mist in. Hoe vaak ik op Twitter Bloggers "kwaad" zie worden als er wéér een persbericht wordt nagebeld. In het Social Media landschap gelden regels. Daar hoef je geen stapels boeken voor te lezen. Je moet ze ervaren.

Je moet iets weten van Search Engine Optimalisation
Het vak public relations draait natuurlijk om relaties, relevantie en inhoud. Daarmee schrijf je automatisch nieuws- en persberichten voor Google. Nieuws is anno 2009 niet alleen voor journalisten maar ook voor jouw directe klanten. Werk als pr specialist dan ook altijd met SEO specialisten en zorg dat je zelf op minimaal hoofdlijnen kunt adviseren.

Je moet iets weten van HTML
Eigenlijk een rechtstreeks vervolg op het bovenstaande punt.  Als je online actief bent en je reageert bijvoorbeeld op blogs.  Als je een persbericht uitstuurt.Faciliteer journalisten en bloggers dan met een zo goed mogelijk opgebouwde link. Hier is enige basiskennis van HTML voor nodig. Wanneer je HTML in de basis snapt, begrijp je ook dat het van belang is om  in persberichten te werken met een koppenstructuur.

Leer je werk te organiseren met digitale tools
Als PR adviseur anno 2009 heb je het maar druk,  in deze post wordt er van alles van je gevraagd. Laat RSS ook eens het werk voor je doen. De "Social Media Queen" Susan Bratton doet dit op een erg slimme manier.

Blijf jezelf vernieuwen
Het goed servicen van al je klanten blijft natuurlijk het allerbelangrijkst. Zorg wel dat je jezelf blijft vernieuwen en trap niet in de -ik ben zo druk- val.  Praat met mensen in het vak, lees boeken, ga naar de juiste congressen en seminars. Stel vragen aan bedrijven ook al zijn ze geen klant van je.  Kijk ook eens over de grens.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief