Social media, voor de doelgroep of het ego

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
26-05-2011

Marketeers, HR-medewerkers, communicatie mensen en andere professionals kiezen steeds vaker voor de heilige graal die social media heet. Vraag is echter of de motieven om te kiezen voor social media wel zuiver zijn. Zit de doelgroep daadwerkelijk te wachten op een Twitter-, Facebook-, Hyves- of YouTube-account? Of bestaan de kanalen enkel omdat de mensen binnen een organisatie ook willen zeggen dat ze iets met social media doen?


Relevantie
De relevantie van social media lijkt soms ver te zoeken. Op dit moment zit de toegevoegde waarde toch wel in social CRM. Kijk bijvoorbeeld naar de inzet van Vodafone, Hi en (natuurlijk) KLM. En in het online reputatiemanagement. Daarnaast zijn ook verschillende social mediacampagnes succesvol. Met name de combinatie van deze en verschillende andere elementen als doorlopend contact, een campagne, faciliteren van content,  maakt de inzet van online media zeer sterk en waardevol. Van langdurig en duurzaam klantcontact en het opbouwen van structurele relaties is echter nog weinig te zien. In de praktijk komt het toch nog te vaak neer op het zenden van  informatie vanuit een organisatie op het moment dat het hem of haar uitkomt. Niets meer en niets minder dan het traditionele zenden. De uitzondering op de regel natuurlijk daargelaten.

Ego opzij
Dat wil niet zeggen dat de professionals die kiezen voor de inzet van social media om hun ego te strelen het niet goed aanpakken. Ze kunnen prima een online scan doen, de juiste kanalen kiezen en een content strategie opzetten. Hij (of zij) moet dan niet heel gek opkijken wanneer het weinig vruchten afwerpt. Immers, van te voren is niet onderzocht of de directe doelgroep en de potentiële doelgroep er op zit te wachten. Dat haal je namelijk niet uit een online scan. Om hier achter te komen is het essentieel om eerst het gesprek met de doelgroep op te zoeken. Kijken wat de daadwerkelijke behoefte is en op basis hiervan de strategie uitbouwen. Direct een mooie oefening voor wanneer de social mediastrategie is uitgerold. Dan moeten 'ze' namelijk wel.

Soms lijkt het een dunne lijn tussen luisteren naar het eigen ego of de behoefte van de doelgroep. Wie social media (sociale netwerken, microblogs, blogs, video kanalen, interactie op de website etc.) echter inzet op basis van motieven die meer voor zichzelf spreken, dan voor de doelgroep, heeft de essentie nog steeds niet begrepen en kan er beter ver weg van blijven om het niet voor anderen te verpesten en is 'engagement' ver te zoeken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief