Spreid je kansen via social media!

Blog
Opinie
Jos Govaart
28-10-2009
Gisteren was de pr-actie van Thuisbezorgd.nl groot succes. Gedurende tien minuten konden bezoekers van die site een gratis pizza bestellen. Wat iedereen voorspelde gebeurde ook, de site van thuisbezorgd.nl begaf het. Het is een bekend fenomeen, als er echt iets heftigs gebeurt, zijn direct betrokken websites zelden de meest stabiele. Alleen al daarom pleit ik: Spreid je online kanalen als onderdeel van je strategie op het gebied van online reputatiemanagement.

Als er groot nieuws rondom jouw organisatie is, dan weet je één ding zeker. Er zal online over worden gesproken. Wanneer je voorafgaand aan dat grote nieuws al ruim aanwezig bent op Internet, zullen mensen daar vragen aan jou stellen en hun beeld over de werkelijkheid voor een belangrijk deel formeren op basis van de informatie die je met ze deelt. Als je niet duidelijk aanwezig bent online, vindt de conversatie zonder jou plaats en is het nieuws al gevormd zonder dat je er enig idee van hebt. Een gemiste kans.

Bij écht groot nieuws kleeft er nóg een nadeel. Dan is de website van je organisatie waarschijnlijk wél relevant. Je mag dan wellicht geen kaas gegeten hebben van online reputatiemanagement, maar wellicht deugt je core-business wel, en geef je op je eigen website openheid van zaken. Maar stel nou dat er nu écht stront aan de knikker is?

Bezoekers trekken massaal naar je website, en wat zie je daar? Niets behalve foutmeldingen en zandlopers. Zorg daarom altijd voor een plan b. Blijf bereikbaar om openheid van zaken te geven, zowel off- als online. Spreid daarom je kansen via social media!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief