Transavia: ik word vrolijk van heldere communicatie

Blog
PR
Marie Louise van Dorp
04-04-2011


Gister maakte Tranisavia de winnaar van de zoektocht naar hun nieuwe slogan bekend. De winnende slogan is: 'Transavia.com daar word je vrolijk van'. Transavia vroeg alle Nederlanders mee te denken over een nieuwe slogan. Via de website transaviazoektslogan.nl kon iedereen zijn slogan insturen. Danny Oosterveer schreef vorige week over de PR-nachtmerrie van Transavia op Marketingfacts. Transavia had de 10 meest passende slogans geselecteerd. Jammer was alleen dat sommigen niet origineel en uniek waren. Deze waren namelijk eerder gebruikt door andere luchtvaartmaatschappijen.

Daar word je (niet) vrolijk van
Ik wilde wel meer weten over waarom voor deze slogan is gekozen. Op Twitter deelde Transavia een link naar meer uitleg over de winnende slogan. Met in mijn achterhoofd wetende dat de winnaar van deze actie en 16-jarige jongen is, las ik deze tekst. Een persoonlijk verhaal waarin iemand (de winnaar?) uitlegt waarom deze slogan zo goed bij Transavia past. Een alinea: 'De zomer is voor mijn kinderen, onbezorgd met elkaar naar de zon in Spanje. En als het kan minimaal één keer paar jaar een lang weekend weg, romantisch eten in Rome, sangria drinken in Valencia en shoppen in Milaan. Met z'n tweeën, familie of vrienden. Vorig jaar voor het eerst met het vliegtuig naar Oostenrijk geweest om te skiën. Daar word ik vrolijk van.'

Hé? Toen ik het las begreep ik nog niet waarom voor deze slogan gekozen was. Ook begrijp ik niet wie dit stuk geschreven heeft. Is dit de onderbouwing van de 16-jarige winnaar? Ik hoop dat hij nog geen gezin heeft. Is dit een uitleg van Transavia zelf? Dan noem ik dit geen uitleg. Ze beschrijven alleen maar in 6 alinea's wanneer je vrolijk kan worden van Transavia. Geen onderbouwing. En daar word ik niet vrolijk van.

Ontevreden fans
Ik ben niet de enige die niet vrolijk wordt van deze onduidelijkheid. Binnen twee uur na bekendmaking van de winnaar stroomde de Facebook fanpage verder vol met negatieve reacties. Transavia geeft aan dat ze niet verwacht hadden zoveel reacties te ontvangen rondom deze actie en de bekendmaking van de winnaar. Daarom hebben ze op de website de meest gestelde vragen beantwoord. Lijkt mee en prima oplossing om wat structuur te brengen in de chaos. Mocht je meer vragen hebben? Dan zijn ze maandag vanaf 10:00 uur weer bereikbaar.

PR-nachtmerrie
Of deze actie nou nog een werkelijke PR-nachtmerrie is zoals vorige week werd beschreven ben ik nog niet over uit. Volgens mij is het vooral uitgelopen in een grote chaos. Voorwaarden waren niet duidelijk waardoor er veel onduidelijkheid ontstond. Deze verwarring heeft een stempel gedrukt op de campagne. Hoe het volgende keer beter kan gaan? Ik denk dat het begint met heldere communicatie. Of je nou online of offline communiceert met je klanten zorg dat het overzichtelijk blijft. Uiteindelijk heb ik nog wel een onderbouwing van de slogan gevonden:

'Voor transavia.com brengt deze slogan het beste over waar wij voor staan. Ons doel is mensen een goede start van hun volgende city trip of vakantie te bieden. En daar willen we graag dat ze vrolijk van worden, van de voorbereiding t/m de reis.'

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief