Twitter maakt stap naar echte relevantie

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
31-01-2014
Je mag het natuurlijk niet zeggen, maar Twitter is gewoon een onbeheersbare draak. Er is niet door de informatie heen te komen en alles wat je denkt mee te krijgen, schraapt slechts aan de oppervlakte van wat er inzit. Om tussen alle ruis, alle retweets van de ene na de andere 'populaire' link iets te ontdekken dat echt vernieuwend en interessant is, is praktisch onmogelijk. Toch zit er tussen al die 'big data' de mogelijkheid om iets te spotten waarvan de potentie nog moet 'volgroeien'. Voor de fase dat jij en ik het tegenkomen.

Breaking news
Informatie is data, en voor alle data is een algoritme te ontwikkelen om deze data te ontrafelen. Zo heeft Dataminr met succes een algoritme ontwikkeld dat waardevolle tweets tot op interesse, geografie en relevantie uit kan filteren. Ze hebben de enorme hoeveelheid onbeheersbare data, weer beheersbaar gemaakt. CNN mocht er al wat langer mee aan de slag en heeft hierdoor nieuws 'ontdekt' voordat concurrenten er ook maar erg in hadden dat er iets aan de hand was. In deze tijd een zeldzaamheid. Gisteren kondigden CNN, Twitter en Dataminr een samenwerking aan om deze tool verder te ontwikkelen zodat het beschikbaar is voor de gehele journalistiek.

Een goed huwelijk
Twitter en social CRM gaan goed samen en ook voor de profilering en traffic generatie bewijst Twitter z'n nut. Maar er zit zoveel meer in... Twitter schurkt al lange tijd tegen het nieuws aan. Zo werken ze met partijen als Vice samen om dagelijkse nieuws 'snacks' te maken en wordt er wat 'afgeflirt' met grote nieuwspartijen. Maar ook andersom wordt er regelmatig naar Twitter gekeken om nieuws te ontdekken. Wat is trending? Wat nationale en internationale politici, celebrities en andere gerenommeerden zeggen op Twitter, wordt niet zonder uitzondering gebruikt als quote of gebruikt als bron voor een persbericht. Maar dat is nog steeds een manier om, net als de gewone consument, net dat ene datalaagje van de oppervlakte af te schrapen.

Data kapitaliseren
De exorbitante groei van Twitter is toch wel voorbij, maar het wordt nog steeds intensief gebruikt. Naast puur inzetten op advertising, zoals ook Instagram, Pinterest, YouTube en Facebook te zien, maakt Twitter nu een stap om de aanwezige data te kapitaliseren. Niet met 'disrubtive' sales, maar door gebruik te maken door de enorme hoeveelheid informatie. De essentie van het netwerk versterkend en de echte relevantie uit de ruis te filteren.

Voor de gemiddelde gebruiker zal deze filtering voorlopig nog niet beschikbaar zijn, maar wanneer dit (tegen betaling) wel toegankelijk wordt voor iedereen wordt Twitter eigenlijk pas echt interessant en relevant. Voor nu zijn we dus nog even overgeleverd aan lijsten, Twitter sereh en andere monitoringtools om uit de databrei relevante informatie te Destilleren En te cureren.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief