Victory voor V-dress?

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
24-04-2012


Het WK 2010. We kennen 'm allemaal nog, het eerste item speciaal voor vrouwen: de 'Dutch Dress' van Bavaria én de daaraan gekoppelde guerrilla-stunts waar wereldwijd ophef over was. Terecht of onterecht...Aan publiciteit geen gebrek.

Sexy Dutchies

Tijdens de oefenwedstrijd Nederland-Mexico stonden ze er opeens: 60 leuke dames gekleed in de sexy Dutch Dress van het biermerk, dansend op de tribune.  De Telegraaf sprak over een 'bieroorlog' en voelt zich vanaf dat moment eigenaar van de Dutch Dress Babes.

Na de flashmob spreekt de KNVB een verbod uit op de Dutch Dresses tijdens de oefeninterlands.En dan: de wedstrijd Nederland- Denemarken. 36 mooie dames verkleden zich als Deense fans en gaan Soccer City binnen. Na nog geen 20 minuten gaat het rood-witte tenue uit en wordt de guerrilla-actie herhaald.

De FIFA kan dit niet waarderen en pakt de dames op. Uiteindelijk geeft Bavaria toe de dames betaald te hebben om in de 'dress' het stadion in te gaan.  Inmiddels krijgen de Bavaria-babes wereldwijd media-aandacht. De consument heeft sympathie voor de dames en er worden Twitter-accounts in het leven geroepen die oproepen tot een Budweiser-boycot en websites om ze te steunen. Al met al een opvallende actie waarmee er voor miljoenen aan publiciteit is gegenereerd. De vraag blijft of alles volledig uitgedacht was, maar het merk Bavaria werd in ieder geval vaak en veelvuldig onder de aandacht gebracht.



Nieuw V-tenue

Na het succes van 2 jaar geleden is het niet gek dat Bavaria ook voor het aankomende EK weer aan het vrouwelijke publiek heeft gedacht. Zoals het biermerk zelf zegt: 'We maken graag iets om de vrouw zich vrouwelijker te laten voelen en tegelijkertijd de man een plezier te doen.'

Het vrouwelijke ontwerpduo Spijker & Spijker heeft getracht de sexy Dutch Dress te evenaren met de V(ictory)-Dress. Afgelopen vrijdag werd het jurkje geïntroduceerd.  De meningen over het oranje, rood- wit- blauwe jurkje zijn erg verdeeld. Minder sexy, minder vrouwelijk. Of juist wel.

Toch, ik ben erg benieuwd wat Bavaria dit EK heeft bedacht. Gaan ze het publiek weer verrassen? Opvallen? Met een doordachte strategie? We wachten af, juni is het zo.

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief