Waarom je anno 2010 nog een pr bureau nodig hebt

Blog
Opinie
Jos Govaart
07-09-2010

Ik geef toe, deze kop is nogal pretentieus. Coopr is een pr bureau en ik ga jou vertellen waarom je een PR bureau nodig hebt. Dat klinkt een beetje als “Wij van WC-eend” . Toch kan ik me voorstellen dat je jezelf de vraag wel eens stelt gezien de huidige ontwikkelingen in ons vak. Er zijn dus ook best argumenten denkbaar waarom je géen pr bureau nodig hebt. Ik zal je die argumenten eerst geven.  Gelukkig (voor ons)  zijn er nog heel wat redenen waarom ik denk dat je wél goed een pr bureau kunt gebruiken. Lees mee en laat me weten wat jij er van vindt.

Zoals gezegd, er zijn best een paar redenen te bedenken waarom je geen pr bureau nodig hebt:

Directe communicatie kun je het best zelf doen

Via sociale media ben je als bedrijf direct aanspreekbaar zonder de tussenkomst van een pr-persoon. Journalisten, bloggers en consumenten willen áls ze willen communiceren met een bedrijf dat vaak niet via een pr-persoon doen.

De huidige wereld vereist snelheid

Als ik nú nieuws of een goed idee heb, dan kan ik dat binnen seconden wereldwijd maken. Een druk op de knop op een blog of via Twitter is zo gedaan. Die snelheid verlies je zodra daar een pr bureau tussen zit.

Media zijn benaderbaar

Voorheen leken traditionele media niet al te benaderbaar. Zij zitten inmiddels zelf ook kanalen als Twitter en zijn rechtstreeks benaderbaar.  Een mooi voorbeeld hiervan zijn de clubwatchers van Voetbal International die twitteruurtjes houden om vragen te stellen over je favoriete club. Stel je voor dat er journalisten of bloggers zijn die iets dergelijks doen als het gaat om jouw vakgebied. Een ideale manier om relaties op te bouwen.

Dus: Het is makkelijker om zélf direct en snel te communiceren en het is anno 2010 ook nog gemakkelijker om relaties op te bouwen.
Waarom heb je dan toch nog een pr bureau nodig?

Research & (online) monitoring

Natuurlijk ken je altijd wel een paar journalisten en bloggers. Maar is jouw overzicht wel compleet? En wat te denken van relevante events om relaties op te bouwen of mogelijkheden om jouw verhaal op een relevant podium te presenteren? Of wellicht is het winnen van prijzen in jouw branche wel superrelevant. Je pr bureau kent hier meestal de weg.

Natuurlijk kun je zelf Google Alerts instellen, of een abonnement op een service als ClipIt (of nog professioneler) nemen. Maar hoe weet je waar je het beste op kunt zoeken? Wie weet hoe de diverse tools werken en is ook nog in staat om daar een zinnige analyse op los te laten? Dikke kans dat je daar zelf geen kennis en tijd voor hebt.

Training

De kracht van pr en content marketing ligt in jouw organisatie. Maar is je team wel goed uitgerust met de juiste know-how en tools? Omdat je pr bureau weet welke issues er voor jou in de markt spelen zullen ze je geen zijlijn-advies geven op social media gebied maar je precies datgene leren waarmee je relevant bent. Want jouw succes is ook hun succes.

Contentmarketing

Voorheen was je als organisatie erg afhankelijk van traditionele media om je verhaal te vertellen. Nu kun je dat zelf doen. Hoewel de kracht in de authenticiteit van jou als ondernemer ligt is en blijft het maken van goede content een vak. De meeste organisaties brengen nog altijd saaie corporate nieuwsberichten uit die niet nieuwswaardig zijn of geen kennis toevoegen. Een goed pr bureau kan informatie van nieuws onderscheiden en dit ook als zodanig behandelen. Iets wat geen nieuws is kan wel degelijk relevante informatie zijn, maar dient anders gebracht te worden.

Toch die éne relatie

Er zijn nu eenmaal titels die lastig haalbaar blijven. Journalisten die niet zo makkelijk in contact treden met de buitenwereld omdat het aanbod van content nu eenmaal groter is dan de vraag die er is vanuit een bepaald medium. Een pr bureau vertegenwoordigt de belangen van zowel journalisten als diverse klanten. Wellicht heeft jouw pr bureau net dat ene contact dat jij zo graag zou willen.

Creativiteit

Ten slotte: creativiteit. Al ben je nog zo creatief. Als je opgeslokt wordt door interne politiek, financiële onmogelijkheden en andere aannames, dan verlies je aan scherpte en creativiteit. Gebruik je pr bureau om scherp te blijven, met nieuwe ideeën te blijven komen en ook je eigen management te overtuigen van het nut van pr.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief