Waarom je niet blij moet zijn met een 1 op 1 overgenomen persbericht.

Blog
Opinie
Jos Govaart
18-08-2010


Marc van Gurp postte gisteren op Communicatie Online wat humoristische stickers. Stickers die mensen weer eens laten nadenken over wat waar is in het nieuws. Wie zitten achter nieuws, is het waar, is het onderzoek wel echt representatief en ga zo maar door. Een van mijn "collega's"  begreep niet goed waar de "discussie" over ging. Want, zo stelde hij, wat is er mis met een 1 op 1 overgenomen persbericht. Ik ga er maar vanuit dat zijn oordeel wat genuanceerder is dan dit. Ik ben het er in ieder geval totaal mee oneens.

Samenwerking leidt tot een beter verhaal
De belangrijkste reden waarom je niet blij moet zijn met een 1 op 1 overgenomen persbericht is omdat ik vind dat je kwaliteitsnorm als pr-adviseur wel een stuk hoger mag liggen. Als je samen met je opdrachtgever enerzijds en met een journalist of blogger anderzijds een verhaal bouwt dan is de kans dat deze samenwerking écht een goed verhaal oplevert waar je opdrachtgever echt iets aan heeft een stuk groter. Journalisten en bloggers zijn goed in staat om te beoordelen of het nieuws wat jij hebt betekenis heeft voor hun lezers. En vooral ook in welke vorm dit moet en in welke toon. Een verhaal krijgt ziel doordat een goede schrijver zelf aan de slag gaat om een mooi verhaal te componeren dat bestemd is voor een specifieke groep lezers. Een persbericht dat in 10 verschillende titels op een gelijke manier overgenomen is, verliest ziel, kracht en betekenis voor een lezer.

Duplicate Content
Dan is er nog een goede reden waarom je niet blij moet zijn met rechtstreeks gekopieerde persberichten. Als je je pr activiteiten goed op orde hebt, dan heb je uiteraard gezorgd voor een goede online nieuwskamer.  Zo niet. Bel dan even In die nieuwskamer staat het persbericht. Op het moment dat een webredacteur zo vrij is om dat persbericht 1 op 1 over te nemen, ziet Google dat als "duplicate content".  En dat is logisch. Precies dezelfde content staat alleen op een andere plek. En welke lezer wil nu dezelfde content lezen?

Pleidooi voor de Social Media News Release
In eerdere posts schreef ik al over de Social Media (News) Release. Hoewel dit middel zeker geen heilige graal is, is het wel een oplossing die de kans op duplicate content verkleint. Doordat je journalisten en bloggers de componenten geeft om hun verhaal te bouwen, is de kans op een diversiteit aan verhalen een stuk groter. Een onderzoek van 997 news releases waarvan ruim 10% Social Media News Releases wees bovendien uit dat je bij het inzetten van SMNR's meer coverage realiseert.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief