Waarom pr-definities zuigen

Blog
Opinie
Jos Govaart
14-02-2012

Bij Coopr vuren we voordat we definitief gaan werken voor een klant altijd een arsenaal vragen af zodat we er achter komen  dat het echte doel echt iets anders is dan platte publiciteit. We willen daarnaast ook het bedrijf en de business snappen waar onze nieuwe klant zich in bevindt.  De openingsvraag luidt vaak: "Wat vertel jij over je werk op een feestje?".  Afhankelijk van de setting is het verhaal wel eens iets anders, maar het begint vaak met een combinatie van "Ik ben ondernemer bij een pr-bureau". Waarop ik vervolgens uitleg dat wij bedrijven helpen bij het vertellen en delen van hun verhaal. En dan geef ik een aantal voorbeelden van wat we dan bijvoorbeeld gedaan hebben.

Wat heb ik aan een nieuwe definitie?
Wat ik in ieder geval nooit vertel, is de definitie die we op school geleerd hebben, namelijk: "Het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en zijn of haar publieksgroepen". Niet omdat de definitie inhoudelijk zo slecht is, maar omdat een gewoon mens dan geen idee heeft waar ik het over heb.

De PRSA heeft in al haar wijsheid besloten dat de oude definitie niet meer voldoet. Prima, oudbollig ding zou je zeggen, dus hoppakee, vervangen maar.  Gisteren werden de drie winnende opties bekendgemaakt. Ten eerste had ik al het idee dat die drie opties al een keer eerder gepubliceerd waren, maar allez, dat zal wel aan mij liggen. De hoge heren en dames, zijn tot de volgende drie varianten gekomen, komen ze:

  • Public relations is the management function of researching, communicating and collaborating with publics to build mutually beneficial relationships.

  • Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics.

  • Public relations is the strategic process of engagement between organizations and publics to achieve mutual understanding and realize goals.
  • Ik lees ze en haal vooral mijn schouders op en zucht. Wat moet ik hiermee? Hoe gaat dit mijn klanten helpen om het vak beter te begrijpen en te beoefenen.  27 februari wordt dé nieuwe definitie onthuld. Ik ga er vanuit dat het bij alle pr-bureaus en communicatieafdelingen feest is die dag!

    Natuurlijk, de omschrijving die ik van pr geef in de eerste alinea, is veel te smal. Het vak is vast wel meer. Maar wie kan dat iets schelen? Het kan je pas iets schelen als je er dagelijks iets mee te maken krijgt. Als je deze definities opdreunt op school, dan krijg je vast een voldoende. Maar het zet niet aan tot creativiteit, een kritischere houding of tot gedrag om iets te veranderen. Heb jij ooit een klant, baas of andere stakeholder over jouw vak horen vragen: "Zeg die definitie van jouw vak, die kan ech nie meer?!"

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief