Waarom volgen ze mij op Twitter?

Blog
Opinie
Jody Koehler
15-02-2011

Ik vind het de laatste tijd steeds moeilijker worden om een tweet goed te 'lezen'. Begrijp je wat ik bedoel? Steeds vaker vraag ik me af wat de precieze bedoeling is van een tweet. Veelal zit ik na het lezen direct met vraagtekens. Waarom twittert hij dit nu in godsnaam? Wat zit daar toch achter? Ontbreken hier niet nog eens zo'n 140 tekens? Zelf probeer ik daar als Twitteraar ook rekening mee te houden. Ben ik open genoeg? Ontbreekt er geen vitale informatie? Is mijn intentie als afzender duidelijk? Ik ben zeker geen purist, maar ik probeer me wel de relatie tussen mijn volgers en mijzelf voor te stellen. Want die relatie is er om een reden. Toch?

De waarom-vraag

Misschien staan we daar niet elke dag bij stil, maar de waarom-vraag is ook hier vrij cruciaal; ‘Waarom volgen ze mij op Twitter?‘ Is het omdat je grappig bent, interessante links deelt naar PR artikelen of zo gepassioneerd ben over onderwerp X, Y of Z. Of een mix van deze? Als ik mijn Twittergedrag analyseer dan volgen mensen mij omdat ik informatie deel over PR. Moet ik hier rekening mee houden? Ja, ik vind van wel. Dit is namelijk de betaaleenheid van mijn relatie op Twitter met mijn volgers. Hier moet ik mij van bewust zijn. Maar ik zie steeds vaker het tegenovergestelde gebeuren. Het misbruiken van de online relatie voor eigen gewin. Denk eens aan Klout-scores die korting geven op een hotelkamer. Klopt dat eigenlijk wel? Of de dreiging van iemand met 6.000 volgers om negatief te tweeten als hij of zij niet snel gehoord wordt. Eerlijk, ik heb zulke lui aan de lijn gehad en ik heb er moeite mee.

Hashtag #klant
Ook zie ik PR adviseurs steeds vaker persberichten of plugs van klanten de Twittersphere in slingeren. Veelal zonder enige transparantie of integriteit. Ook wij hebben klanten die zo nu en dan vragen of wij een bericht kunnen (re)tweeten. Ik probeer dan rekening te houden met de betaaleenheid van mijn online relaties en besluit dit verzoek veelal af te wijzen. Want mijn volgers zitten niet te wachten op elk nieuwtje. Kun je het dan toch niet laten om een persbericht te tweeten? Vermeld dan even netjes de hashtag #klant. Ook dat komt de relatie ten goede.

Hoe zie jij dit? Ga jij bewust om met de ‘online relatie’ of sta je daar niet bij stil? Ik ben zeer benieuwd. En oh ja, dat ik dit schrijf daags na Valentijn is geheel toeval

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief