Waarom we het liever over het "Nieuwe PR" hebben.

Blog
Opinie
Jos Govaart
04-08-2010
Ik moet iets bekennen. Op deze site hebben we het vaak over PR 2.0. Dat is deels voor Google. Liever hebben we het over het "Nieuwe PR". Definitieneuken hoor ik je denken.  Misschien heb je daarin gelijk. Aan PR 2.0 kleeft alleen heel erg alle web 2.0 (en 3.0) ontwikkelingen terwijl er in pr-land veel meer aan de hand is (of zou moeten zijn)  dan alleen de opkomst van sociale media die invloed hebben op ons vak.

PR: Nieuws en relaties
De aloude definitie van public relations klopt nog steeds: "Het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en zijn/haar publieksgroepen". Dat doen we vaak door beïnvloeders te beïnvloeden. Daardoor moet je bouwen aan goede relaties. Logischerwijs zijn we doordat de organisatie zelf een belang heeft, vaak bezig met nieuws brengen.

Hoe we nieuws consumeren
Maar dat nieuws brengen wordt een steeds lastiger vak. Nog niet zo lang geleden was de krant een van de belangrijkste nieuwsbronnen. De functie van de krant verandert om meerdere redenen. Neem alle transferperikelen rondom de kersverse spits van Ajax El Hamdaoui. Daar waar het Algemeen Dagblad 's ochtends nog afdrukte dat de spits niet zou komen, was het nieuws in de middag al weer heel anders. Daar komt bij dat consumenten nieuws op zoveel verschillende manieren kunnen consumeren. Via Internet, mobiele applicaties, de radio, de krant en ook Twitter is een belangrijke nieuwsverspreider geworden. Tel daarbij op dat er steeds meer Tv-zenders, internetsites, tijdschriften komen en je weet zeker dat een aantal dingen anders moeten dan voorheen.

Wat brengt het nieuwe PR dan?
Het nieuwe PR doet dingen slimmer en fijnmaziger. Uit onderstaande voorbeelden zie je dat sociale media een schakel is die invloed heeft. Niet meer, niet minder.

Dit zou best een goed aantal kunnen zijn.De medialijst

Medialijsten van 400 titels. Ze bestaan in grote getalen in PR-land. Dat kan niet. Het is ondenkbaar dat één nieuwsfeit geschikt is voor 400 totaal verschillende journalisten met een andere aanpak en andere interesses. Het is ook niet te doen om met zoveel journalisten kwalitatieve relaties op te bouwen.

Zoveel tijd hebben journalisten echt niet meer om je te woord te staanBellen

Uit onze de PR-Klaagmuur blijkt het. Journalisten en bloggers hebben een hekel aan nabellen.  Ze zien hun mailbox écht wel. Zij bepalen wat nieuws is. Voorbellen is al een stuk minder irritant. Kom gelijk met je relevante nieuws, dan merk je gelijk of je goed zit. Kan nabellen dan nooit? Als je goede relaties onderhoudt en je snapt écht niet waarom een journalist niets gedaan heeft met je tailor made mail, dan kan een telefoontje soms weer wel.

Persberichtgeving
Er worden serieus persberichten verstuurd als JPG-bestand. Of als PDF. Wánt, de content die daar in staat is exclusief? WTF! Je wil dat mensen iets met jou geweldige nieuws doen. En wat doe je ? Het ze zo moeilijk mogelijk maken, top! Dat je allereerst voor nieuws moet zorgen lijkt me duidelijk. Maar maak het journalisten, bloggers, consumenten het zo makkelijk mogelijk. Social Media Releases kúnnen dan een oplossing zijn.  Vinden de journalisten die voor jouw klant belangrijk zijn een persbericht in plain text het fijnste. Stuur ze dat dan! Wat heel vaak ook ontbreekt is een goede nieuws of perspagina op sites van grotere ondernemingen. Onbegrijpelijk. Je legt je nieuwslot toch niet in handen van de toevallige agenda van journalisten? Zeker niet als je weet dat Google smult van nieuws.

(Sociale) Mediarelaties
De invloed van journalisten is belangrijk en zal belangrijk blijven. Naar mijn inschatting belangrijker dan de invloed van titels (kranten, tv-programma's etc). Maar vergeet bloggers en mondige consumenten niet. Ook zij zijn nieuwsmakers. Het publiek oordeelt zelf wel welke ze als betrouwbaar ervaren. De claim van journalisten dat zij het alleenrecht hebben op objectief nieuws is verleden tijd. Op goede medialijsten horen dus ook de invloedrijke bloggers en consumenten thuis. En nogmaals: je kunt geen relaties opbouwen met een lijst, wel met mensen die je belangrijk vindt.

Volgens mij kun je beter in het midden gaan staan

De positie van de PR-adviseur
Voorheen de man of vrouw op de achtergrond. Dat kan niet meer helemaal. Als je een stem wil hebben in het online landschap dan moet je daar onderdeel van zijn. Relaties opbouwen. Tegelijkertijd moet je uitkijken dat je wel de PR voor je klanten blijft doen en dat je niet puur en alleen bezig bent met PR voor jezelf. Best een spanningsveld. Want je bent en blijft dienstverlenend als PR-adviseur.

Meten: van PR-waarde naar Business
Het effect van Public Relations wordt vaak gemeten aan de hand van bereikcijfers, advertentie- of pr-waarde. Dat druist eigenlijk in tegen alles wat PR is. PR gaat om goede langetermijn relaties. PR staat wat ons betreft altijd in dienst van de business. Uiteindelijk moet de massa naar de kassa. Niet noodzakerlijkerwijs in euro's, maar je PR moet en kan waarde toevoegen. Denk eens aan dingen als: Share of Voice, Naamsbekendheid, Aantal kwalitatieve relaties, Aantal fans, Sentiment ten opzichte van concurrenten, Invloed op conversie, Verkeer naar je website. Online is er superveel meetbaar. Dingen die je veel meer zeggen dan PR-waarden.

Wil je hier meer over weten? Schrijf je dan in voor les 1 van Coopr College!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief