Zlatan, bijzondere inzet ambassadeur door World Food Programme

Blog
PR
Marlous Westra
17-02-2015
Het kán je bijna niet ontgaan zijn, de ophef rondom de actie van Zlatan Ibrahimovic afgelopen weekend. Tijdens de wedstrijd van Paris Saint Germain tegen Caen trok hij zijn shirt uit na een doelpunt. Dat leverde een beeld op van een torso onder de plakplaatjes. Zelfs de scheids moest even goed kijken en kon helaas niets anders doen dan een gele kaart uitdelen. Dat leverde heel wat mooie persfoto's op dankzij alle media aan de zijlijn. Na afloop gaf hij niets weg en zorgde ervoor dat alle ogen en oren waren gericht op de persconferentie bij PSG de volgende dag.

805 million names
Daar kwam de aap uit de mouw. Zlatan pakte de gele kaart om aandacht te vragen voor de hongersnood in de wereld. Hij is namelijk ambassadeur van het World Food Programme van de VN. Dit doelpunt fungeerde als kickoff van de campagne '805 million names'. Op zijn torso heeft hij 50 namen laten zetten van personen die op dit moment door het programma gesteund worden. De namen staan symbool voor alle individuen in de wereld die honger lijden. Zijn hoofdboodschap:"Mensen over de hele wereld supporten mij. Vanaf nu wil ik dat hun support gaat naar die mensen die honger lijden, omdat zij de echte kampioenen zijn. Dus als je vanaf nu mijn naam hoort, denk aan deze mensen."

Prachtige campagnefilm
Bij deze actie hoort een prachtige campagnefilm, waarin alles in context wordt geplaatst en de boodschap luid en duidelijk overkomt.

https://www.youtube.com/watch?v=wDJjcL9Ya4c

De uitdagingen van non profit
Non profit organisaties moeten voorzichtig omspringen met campagnes. Zij kunnen daar geen bakken met geld aan spenderen. Dat zou raar zijn in relatie tot het ophalen van donaties. Zij moeten het hebben van slimmigheden, actieve ambassadeurs en pro bono hulp. Deze campagne is een mix van al deze ingrediënten. Een ambassadeur die daadwerkelijk wat met het goede doel heeft en een geloofwaardige uitdrager is van de boodschap. Daarnaast heeft deze Zlatan een ongelooflijk groot bereik op social. Het creatieve idee, campagnefilm en andere middelen zijn allemaal gedaan op pro bono basis door niet de minste agencies.

Slimme tactiek
Het zit ook slim in elkaar qua uitvoering. Voor de wedstrijd plaatste Ibrahimovic op Twitter en Instagram nog een foto van een 'nieuwe' tattoo met een teasende begeleidende tekst. Deze werd op Twitter meer dan 6000 keer geretweet en op Instagram zelfs 190.000 keer geliked. Dat alleen al lokte een hele discussie uit die vervolgens verder ging vliegen na zijn actie op het veld (overigens in goed overleg met de club). Dat hij na afloop iedereen verwees naar een persconferentie op een later tijdstip, heeft gezorgd voor een maximale spin-off en immens wereldwijd bereik voor het World Food Programme.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief