10 tips voor het geven van een goede presentatie

Blog
Opinie
Arusha Mau-Asam
25-11-2018

Presenteren. Eigenlijk doen we het onbewust de hele dag door. Ieder moment waarop je tegenover iemand staat, hou je eigenlijk een korte presentatie. Als pr-professional presenteer je jezelf, het bureau of bedrijf waar je werkt en jouw plannen en ideeën. Vaak onbewust, maar je presenteert wel. Presenteren is op die manier toch ergens de kern van communicatie. Nog meer reden voor pr-professionals om deze vaardigheid te beheersen en er lol in te hebben.

Iedereen aan de presentatie

We weten allemaal dat iedereen in het pr-vak vroeg of laat voor een grote groep zal presenteren. Of het nu een pitch betreft, een interactieve trainingssessie, een workshop of het geven van een college. En eerlijk is eerlijk, al doen we het onbewust de hele dag door, voor het grote groep 'je ding' doen, is toch nét anders. En niet iedereen bezit dat presentatie 'gen' van nature. Toch ben ik er van overtuigd dat iedereen met de juiste tips een goede presentatie kan neerzetten. En zoals met zoveel dingen in het leven: oefening baart kunst!

#1. Goede voorbereiding is het halve werk

Zorg er altijd voor dat je baas over je verhaal bent. Het verhaal eigen maakt. Presenteer je het bureau waar je voor werkt? Zorg dat je het organisatieverhaal kent als je broekzak en vertel het dan in je eigen woorden. Niemand zit te wachten op een standaard corporate praatje dat ver van jouw persoonlijkheid afstaat.

Maar goed hoe doe je dat als je geen presentatietalent bent? Schrijf de tekst zover mogelijk uit en dan is het een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Als je de tekst 'kent' zorgt dat voor meer vertrouwen en is het makkelijker om het geheel 'eigen' te maken. Daarnaast ontstaat er daardoor ruimte voor het toevoegen van spontane ingevingen op het moment suprême en wat humor en grappen hier en daar (maar: don't over do it!).

#2. Lichaamshouding: recht en open

Ga voor de grap eens voor de spiegel staan. Hoe sta je? Zorg ervoor dat je tijdens het geven van je presentatie stevig staat. Schouders naar achter, open houding. Hetzelfde geldt voor kleding. Wat trek je aan? Pas je kledingstijl aan, aan de groep die je voor je hebt.

#3. Weet voor wie je presenteert

Wat is het kennisniveau van de mensen die je tegenover je hebt zitten? Niets zo irritant dat het publiek zich betutteld voelt of je niet kan volgen omdat het ze ontbreekt aan kennis. Pas dus op voor het doceren of eindeloos herhalen van wat je opdrachtgever al weet. Kortom: sluit je aan bij het kennisniveau van je publiek.

#4. Zoek rust in jezelf: rust in je lijf, betekent rust in je verhaal

Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar feit is dat presenteren oprecht een fysieke bezigheid is. Rust in je lijf, betekent dus rust in je verhaal. En wij mensen vinden het nu eenmaal prettig om te luisteren naar mensen die een rustige, comfortabele en ontspannen uitstraling hebben.

#5. Enthousiasmeer

Rust in je verhaal moet niet worden verward met het houden van een saaie, droge presentatie. Een lage stem zorgt voor de geloofwaardigheid die heel belangrijk is. Maar enthousiasme is eveneens een gouden eigenschap die een presentatie extra jeu geeft en er voor zorgt dat je je publiek meeneemt in je verhaal. Ben jij geboren met een lage stem? Speel met je stem op momenten dat je echt een punt wil maken en overdrijf op deze momenten gevoelsmatig 30%. Dan zit je altijd goed en komt je boodschap beter over.

#6. Natuurlijke pauze inlassen

Om te zorgen dat je uit stress of zenuwen niet als een sneltreinvaart door je presentatie heen jast, is het raadzaam om natuurlijke pauzes in te lassen. Woorden hebben nu eenmaal tijd nodig om te landen bij het publiek. Ben je echt een presentatiewonder nut de kracht van pauzes en stiltes dan uit. Hoe beter je met ze kunt spelen, hoe groter het effect van je verhaal.

Daarnaast -wellicht een open deur- zorg voor water en neem af en toe een slok. Dit zorgt zowel -op een hele natuurlijke manier- voor pauzes en rustmomenten in je verhaal, als dat het een droge strot voorkomt.

#7. Zoek interactie en contact met je publiek

Zorg ervoor dat je contact maakt met de mensen waarvoor je presenteert. Je wilt geen bandje afdraaien....Je wilt je publiek iets bijbrengen en inspireren. Denk bij het opstellen van je presentatie dan ook vanuit je publiek in plaats van uit jezelf.

Zoek daarnaast écht de interactie op, dat kan je doen door vaste momenten in te lassen in de presentatie waarop je de interactie met het publiek opzoekt en discussies op gang brengt. Stel vragen! Dit zorgt voor een wakker en betrokken publiek. Heb je te maken met een passieve 'crowd', beperk je dan tot het opsteken van vingers, een ja-/nee-vraag, of wijs iemand direct aan in plaats van een vraag of stelling in de groep te gooien.

#8. Presentatiemateriaal: versterkend en ondersteunend, niet leidend

Maak je gebruik van presentatiemateriaal? Mag, hoeft niet. Maar maak je er wel gebruik van, zorg dan dat het materiaal enkel ondersteunend is: gaaf, opvallend beeld, voorbeeldfilmpjes. Kortom: alles wat je verhaal versterkt, maar geen ellenlange tekstslides: voorlezen van slides is een absolute no go!

#9. Hou je publiek scherp: zorg voor afwisseling in je verhaal

Van voorbeelden, terugblikken, toekomstbeelden, etc. Zorg er wel voor dat de opbouw van de presentatie logisch en te volgen is, maar hou je publiek scherp door variatie.

#10. Zorg voor een goede afsluiter

Een goede afsluiter is ontzettend belangrijk. Het is de laatste indruk die je achterlaat en die ervoor zorgt dat het publiek de zaal met een goed gevoel verlaat.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief