2016: De glazen bol in PR, Content en Social Media

Blog
Opinie
Jos Govaart
04-01-2016
Ja, het is begin 2016 en het is weer tijd voor de glazen bol. Het grappige van dat soort voorspellingen is dat een jaar veel te kort is om er hele grote uitspraken over te doen. Maar ach, we wagen toch een poging om te kijken wat we verwachten, of misschien wel wensen in ons vak in 2016.

Meer "editorial", minder "branded content".
Als iets gevlogen is binnen Coopr in 2015 dan is het wel de creatie van visuele content. Dat zal in 2016 onverminderd doorgaan. Wat mij betreft nog veelmaziger dan tot nu toe het geval is. Neem de infographic. Daar is gemiddeld genomen best wel veel mis mee. Terwijl het basisidee goed is. Je probeert iets wat ingewikkelder is, eenvoudiger en visueler te vertellen, opdat het beter blijft hangen. Wat je in de praktijk vaak ziet is dat infographics vooral lange behangslierten zijn die nooit in een fatsoenlijke medium terecht zullen komen. Waarom niet? De creatie past vrijwel nooit voor het medium. Niet qua stijl, niet qua formaat, enzovoort. Ik ben daarom niet tégen infographics, maar maak ze interactief, in de stijl van het medium waar het bij past, en maak ze vooral niet te groot. Kortom: Een beetje minder branding, en een beetje boel meer redactioneel. De lezer is het uitgangspunt, niet het merk.

Twitter buigt of barst
2016 wordt een bijzonder spannend jaar voor Twitter. Het platform is volop aan het testen met algoritmes en langzaamaan afscheid aan het nemen van de chronologische volgorde van het serveren van de timeline. Dit lost mogelijk een probleem van de vervuiling op die veel gebruikers ervaren door de stortvloed aan content. Het fijne aan Twitter was altijd dat je precies datgene kreeg wat je er zelf instopte. Omdat steeds meer gebruikers er over tijd teveel hebben ingestopt (lees: teveel mensen zijn gaan volgen), is de ervaring vaak minder geworden. Er zijn minder conversaties en "pushen" van content die voorheen als relevant werd beschouwd wordt minder effectief. Tenzij, tenzij, je content écht retegoed is. Dan is Twitter nog altijd het platform van het moment. Ik vrees dat mijn geliefde twitter eerder richting de barst gaat. Het platform wordt helaas teveel een me-too product van Facebook.

Strijd om videocontent tussen platforms
YouTube heeft lang kunnen genieten van de hun dominante positie als het gaat om video. Zowel Twitter als Facebook kunnen de concurrentie met YouTube aan. Met name Facebook zal daar een grote slag in slaan. Facebook zal dat niet alleen op videogebied doen maar ook op het gebied van search zal Facebook dominanter worden. De creatie van goede content en slimme online marketing komt zo nog dichter op elkaar te zitten en daarom is het logisch dat PR-bureaus steeds meer online marketingkennis in house zullen halen.

Display Advertising sterft, relevantie belangrijker dan ooit
Door Adblockers, die ook ondersteund zullen worden door Android en iOS zal het steeds moeilijker worden om online boodschappen door strotten van mensen te duwen. Het PR/journalistiek denken wordt hiermee relevanter dan ooit. Steeds meer zullen er combinaties gezocht worden tussen de inhoud en relevantie van PR en de gave van moderne advertisingprofessionals om creativiteit simpel te laten zien.

Vloggers worden celebrities en celebrities worden vloggers.
In de afgelopen jaren zijn er vele bloggers en vloggers begonnen. Enzo Knol bereikte vorige week nog een mooie mijlpaal, een heuze film over beauty vloggers draaide al in de bioscoop. In 2016 gaan een aantal van deze mensen zich ontwikkelen tot absolute celebrities. Tegelijkertijd zullen BN'ers zich ook gaan bekeren tot deze distributievorm. De zoektocht daar wordt ook relevantie. Waar kiest een vlogger voor? Is die vlogger nog geloofwaardig voor een merk. Ik ben benieuwd hoe dat spel verder gaat. We zijn in dat opzicht nog maar net begonnen.

Het naderende afscheid van de corporate woordvoerder
In 2016 zullen we weer een paar bedrijven gaan zien die effectiever, slimmer en geloofwaardiger met de pr-kracht van hun medewerkers omgaan. Communicatie zal in steeds wat minder gevallen het exclusieve domein van een stafafdeling zijn, maar veel meer tot uitvoering komen op plekken waar mensen het ook logisch vinden. Woordvoering is daarmee een achterhaalde term en enigszins holle functie geworden. Dat neemt niet weg dat de mensen die deze kwaliteiten bezitten, nog altijd van groot belang zijn voor organisaties. Alleen hun rol zal wel veel meer coachend en faciliterend moeten zijn dan sturend en controlerend. De bedrijven die dát snappen goed weten te implementeren zullen sneller reputatievet opbouwen dan bedrijven die dat niet onder de knie krijgen.

Met name de laatste stelling is er een die echt niet in 2016 duidelijk zichtbaar zal zijn. Van de overige vijf stellingen verwacht ik dat we daar in het jaar dat volgt snel de lessen moeten leren en onszelf moeten verbeteren. Wij hebben er in ieder geval veel zin in bij Coopr!

Happy New Year!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief