Als ik later groot ben, word ik vlogger of blogger

Blog
Opinie
Rachel de Koning
08-10-2015
Gisteren schreef Talitha een blog over de grijpgrage bloggercultuur van Nederland.  Ik ga hier vandaag nog even verder op door.

De switch
Ik ben van de generatie-Y, de generatie waarbij het 'nieuwe communiceren' in onze tienerjaren steeds belangrijker werd. De mobiele telefoon en het internet werd voor iedereen toegankelijk. Wij keken volop naar series zoals 'Sex and the City', die meteen razend populair waren. Mede dankzij Samantha, die in de serie een eigen PR-bureau runt, heeft het PR-vak toentertijd een boost gekregen. Voor velen uit mijn generatie was een baan in de PR wel het ultieme carrièredoel. Nu ben ik nèt oud genoeg om te kunnen zeggen dat een generatie onder mij een heel andere carrièrewens heeft. Uit interesse vroeg ik onlangs aan mijn neefjes en nichtjes wat zij later willen worden, waarvan een groot deel stellig antwoordden dat zij het wel heel gaaf zouden vinden om later professioneel blogger of vlogger te zijn. Fascinerend vind ik dat. Mijn nichtjes zijn maar al te jaloers op me dat ik weleens met bloggers (en vloggers of influencers) mag samenwerken. Ja, het bloggerwereldje is het nieuwe PR-wereldje geworden.

Opvallende carrière keuze
Wat maakt het dan zo'n interessant beroep? Pak en beet tien jaar geleden werd het bloggen nog niet gezien als een beroep, meer als vrijetijdsbesteding, als men überhaupt al wist wat het inhield. Tegenwoordig dus wel. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben me er van bewust dat je er gemakkelijk dagen mee kan vullen; ik zie hoe vol de dagen van mijn zus zijn. Zij is namelijk een vlogger.

Eerder dit jaar ben ik bij het YouTube-festival VEED geweest (lees mijn blog hierover). Tijdens VEED realiseerde ik pas hoe populair YouTubers zijn bij tieners. Immens populair. Ze hebben zo ongeveer een celebrity-status verworven onder de jeugd, iemand waar ze zich mee kunnen identificeren. Is het dan vreemd dat de jeugd ook zoiets nastreeft? Toen ik onlangs in Google "hoe word ik een vlogger" intikte, kwam ik zelfs een item hierover in het Jeugdjournaal tegen. Tips over hoe je van je vlog of blog een succes kunt maken, floreren ook in de archieven van bekende bloggers. Een tip is bijvoorbeeld om op de perslijst van een PR-bureau terecht te komen. Zelfs mijn nichtjes bevestigden dat. "Ja, want die nodigen je wel uit voor een event of sturen je af en toe gratis producten toe. Maar je kan er ook geld voor vragen hoor, hebben we gehoord van die en die...", vertelden ze me wijs. Misschien moeten ze dit artikel van NSMBL eens lezen... Of niet? Maar de voornaamste reden is toch wel de bekendheid die het met zich meebrengt. Kan ik ze ongelijk geven? Miss Lipgloss en Beautygloss, ja wie kent ze niet?

De toekomst
Zoals het er nu naar uitziet komt er na de huidige generatie, nog een generatie bloggers en vloggers aan. Hurray! Niet heel verrassend. Ik ben dan alleen wel heel erg benieuwd hoe het er dan aan toe zal gaan. Zeker in combinatie met PR-bureaus, want de insteek is bij de huidige generatie, waar het ooit als hobby begon, toch wel heel anders. Het zou een vooroordeel zijn als ik zou zeggen dat het de nieuwe generatie alleen om de $$$ zou gaan, maar het gaat wel een nog grotere rol spelen. Blijven ze betrouwbaar of open als ze alleen betaalde opdrachten zouden aannemen?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief