Contentmarketing, een tijdelijk modewoord voor een goed principe.

Blog
Opinie
Jos Govaart
03-03-2014
Reclame moet dood. Contentmarketing is het echt hé-le-maal. Er worden boekjes mee volgeschreven, webinars mee volgekletst. En het bewijs is er. Want: zo stellen de specialisten, maarliefst 86% heeft geen zin meer in reclame. En dan komt de aap uit de mouw. Contentmarketing, dát moet het zijn. Content die het waard is om te delen, dáár zitten we op te wachten. Ik ben misschien een simpele jongen. HAVO en HBO gedaan enzo. Maar ik vind het bullshit. We zitten áltijd te wachten op content die het waard is om te delen. En dat kan best reclame zijn.

Modieuze termen doen het goed
Even kritisch naar mijn eigen spiegelbeeld. Toen wij in 2009 begonnen met Coopr omarmden we de term PR 2.0 ook helemaal. Dat was niet zozeer omdat we de term zo vreselijk mooi vonden. Wij konden ons bureau destijds positioneren als een bureau met een ander geluid. Terwijl de term op zichzelf niet echt ergens op slaat. Bekijk onderstaand grafiekje van Google Trends maar eens. Een modeterm. Bekijk ook maar eens hoe Public Relations in dat beeld scoort. Een vak wat in de ogen van mensen wat minder sexy geworden is, maar nog altijd relevant. Kijk ook naar de grafiek van Content Marketing. Nu op een hoogtepunt.

Reclame is niet dood en ook contentmarketing is goed.
Daarom word ik ook altijd een beetje simpel van 'specialisten' die beweren dat reclame dood is. Wat een onzin. Slecht werk, dat is dood. Of je nu in PR of reclame zit, we willen allebei spraakmakend werk leveren, we willen allebei relevant zijn. De aanvliegroute is alleen anders en versterkt elkaar.  Onder Content Marketing wordt vaak content die gepost wordt op eigen kanalen bedoelt. De meeste succesvolle initatieven draaien niet puur op owned media. Sterker nog, het is slim om een advertisingbudget in te zetten om de juiste mensen te "targeten". Combineer dat met de juiste insights, journalistieke relevantie en creativiteit en je kunt PR en reclame hartstikke goed met elkaar laten samenwerken waarbij kwalitatief goede en relevante content de driver is. Er is dus niets dood. Sterker nog. Content Marketing laat zien dat zowel reclame als PR springlevend zijn.

Want natuurlijk is de gedachte achter Content Marketing prima wanneer het goed uitgevoerd wordt. Maar het hijgere en het afbranden van "oude" disciplines. Het mag écht een onsje minder, want het is echt aperte onzin dat reclame dood is.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief