Coopr-ouders weten nu ook wat PR-managers doen

Blog
Coopr Nieuws
Soraya Mooijweer
11-11-2015
Vorige week donderdag organiseerden we bij Coopr de "Bring in Your Parents Day". Dit is door onze klant LinkedIn bedacht, omdat ouders niet altijd precies weten wat hun kind voor werk doet. En dat geldt ook voor public relations...Uit onderzoek van LinkedIn is namelijk gebleken dat meer dan de helft van de ouders niet weet wat hun kind de hele dag als PR-manager doet. PR staat dan ook op nummer zeven van meest onbegrepen beroepen. Daarom nodigden we onze ouders uit voor een gezellige avond bij Coopr om hun kennis over PR te testen.

De vele definities van PR
De officiële definitie van PR is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. De definitie klopt aardig, maar door de tijd heen is het vak ook veranderd. Het bevorderen van het wederzijds begrip gebeurde vroeger voornamelijk door middel van eenrichtingsverkeer, waarbij het ging om de PR-managers die de journalisten informeerden. Tegenwoordig is er eerder een driehoeksverhouding tussen PR-managers, journalisten en consumenten, waarbij de consument een grote rol speelt doordat zij rechtstreeks benaderd worden en alles delen via social media. Vroeger bestond er nog een verschil tussen online en offline, terwijl het nu met elkaar is geïntegreerd. In de communicatiewereld hebben we dus niet meer alleen te maken met journalisten, maar ook met andere kanalen en doelgroepen. Met andere woorden, de gehele buitenwereld.   

Aangezien het vak in de loop der jaren is veranderd, waren wij benieuwd wat volgens alle Coopr-collega's PR inhoudt. En zelfs binnen ons bureau zijn er verschillende meningen over de definitie van PR:



Vertel eens mama en papa, wat is PR volgens jullie?
Rosanne's vader grapte dan ook: ''Zijn alle PR-managers het er zelf wel over eens wat hun vak inhoudt?'' Als de meningen binnen Coopr al verschillen, waar denken de Coopr-ouders dan aan bij PR? We hebben het hen gevraagd en wat blijkt: ouders verwarren het vaak met marketing, ''iets met journalisten'' of "iets met promotie en reclames maken voor bedrijven, zodat ze in het nieuws komen''. Al deze aspecten zijn wel onderdeel van ons vak, maar allemaal gecombineerd komen ze pas in de buurt van wat ons vak omvat.

Toch zijn er ook ouders die goed op de hoogte zijn. Zo zat een van de moeders 17 jaar geleden in het PR-vak (zo moeder, zo dochter?!), die public relations omschreef als: ''Publiciteit generen voor jouw klanten, zonder dat je ervoor betaalt'. Toch is dat misschien ook juist een van de grotere verschillen met vroeger, want hoewel free publicity nog steeds een rol speelt, wordt er ook steeds vaker betaald voor aandacht. Bijvoorbeeld door middel van native advertising. Een van de Coopr-collega's omschreef PR dan ook als ''het genereren van free publicity, al is het niet altijd free meer''. Tot slot was er een vader die goed op de hoogte was van het werk van zijn dochter. Hij wist te vertellen dat PR een dienst is binnen het marketingplan van een bedrijf dat diensten of producten levert. En dat PR een schakel is tussen bedrijf en consument, waarbij PR-managers een plan maken en strategie bepalen om een product of dienst in de markt te zetten. Chapeau papa van Shelly, mijn moeder had het niet zo mooi kunnen verwoorden! Heb jij ook bijzondere definities van PR gehoord die je wilt delen? En ben jij benieuwd of jouw ouders weten wat voor werk jij doet? Vraag het ze eens of organiseer zelf ook Bring In Your Parents Day op jouw werk in 2016!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief