De Schizofrene staat van Social Media #SMM7

Blog
Opinie
Jos Govaart
13-10-2014
Afgelopen donderdag mocht ik te gast zijn bij alweer de 7e editie van de Social Media Monitor. Dat ING 1e werd, Coolblue 2e en WNF 3e kun je, hier, hier en hier lezen. Daar gaat dit blog dus niet over. Iedereen die aanwezig was in de zaal probeert iets van zo'n middag mee te nemen waar je wat aan hebt of wat je aan het denken zet. Mij vielen een aantal dingen op. Sommige ontwikkelingen bevallen me zeer. Andere ontwikkelingen baren me enige "zorgen".

De nieuwe woordvoerders komen eraan
Interessant aan het onderzoek is dat wanneer er gevraagd wordt naar de belangrijkste social media doelstellingen de grootste groeier de doelstellingen zijn die onder de categorie PR worden geschaard.  Op zichzelf zegt me dat niet veel dus ik ben op zoek gegaan naar wat er in dit onderzoek verstaan wordt onder PR en waarin die groei zit. Bedrijven zetten social media dus in toenemende mate in om hun reputatie op de langere termijn te verbeteren. Een bijzonder gunstige ontwikkeling bij de best 100 presterende bedrijven op social media vind ik dat er steeds vaker eigen medewerkers ingezet worden voor PR-doeleinden. Dat is een ontwikkeling waar we bij Coopr al langere tijd voor pleiten. De traditionele pers- en mediavoorlichters hebben niet langer het alleenrecht op het verhaal van een organisatie. Wij willen als nieuwsconsumenten de verhalen horen van inhoudelijke experts. Niet van persvoorlichters. Verdwijnt hiermee de rol van voorlichters en pr-mensen? Nee, op zeker niet. Het wordt nog belangrijker om het hele bedrijf te trainen en te faciliteren in hun omgang met het publieke domein. Wat ook opvalt in het onderzoek is dat influencer marketing, een typische online pr-activiteit wint aan populariteit. Je kunt dus zeggen dat het kwartje steeds meer aan het landen is dat het niet alleen gaat om gave content maar ook om de juiste relaties. Een mooie ontwikkeling. Maar er is ook nog steeds een keerzijde.

Veel social media activiteiten zijn advertising, 42% focust op inhakers
Facebook wordt door 100% van de bedrijven ingezet, vooral als marketing (lees vooral advertising) platform. Er wordt steeds meer geld gepompt in social advertising, het is inmiddels de grootste kostenpost bij de inzet van social media. Logisch vanwege alle ontwikkelingen rondom EdgeRank. En logisch omdat het rendement van je marketingeuro goed te meten valt op allerlei niveaus en advertising de variable is waarmee je makkelijk veel druk uit kunt oefenen op het resultaat. Uit het rapport bleek ook dat 42% van de merken zich focust op het maken van inhakers om zo de dialoog met hun doelgroep aan te gaan.

Social is zeker niet dood, maar platforms worden commercieel
Als ik die twee zaken bij elkaar optel dan kun je je afvragen hoe social en relevant zo'n focus op advertising en inhakers altijd is. Er lijkt een soort wedloop om de grap en lach van de dag aan de hand. Dat zorgt inderdaad veel voor likes en shares. Maar dit roept bij mij toch een wat schizofreen beeld op. Enerzijds worden échte mensen dus steeds meer ingezet om te bouwen aan onderscheid en een betere reputatie. Anderzijds gaan merken dus voor de inhakers waar in mijn optiek steeds meer merken op elkaar gaan lijken in plaats van echt anders te zijn.

What's next, eigen platforms?
Met belangstelling kijk ik ook uit naar experimenten van merken die gaan bouwen . Onder meer ING kondigde aan met een eigen community te komen omdat het niet afhankelijk wil zijn van platforms als facebook. Een logische ontwikkeling denk ik. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe dat gaat zijn voor mensen met minder klanten en een smallere beurs dan ING. Moeten zij dan gaan wennen aan een realiteit met minder fans en leden binnen hun comminuties? En is dat dan de echte werkelijkheid en niet de schijnwerkelijkheid van Facebookfans en bereik? Ik ben benieuwd. Wie weet op #smm8 al weer meer. Ik kijk er naar uit!

Hieronder het hele rapport. Ik prefereer het papieren boekje. Zo ouderwets ben ik dan ook wel weer.

Social Media Monitor 7 from Social Embassy

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief