Gaat Facebook dan echt sociaal worden?

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
03-05-2012


Natuurlijk. Facebook is een sociaal netwerk. Toch kunnen we nou niet echt zeggen dat de mensen erachter zich heel erg open, transparant en sociaal hebben opgesteld kijkend naar de voorwaarden. Dan lijkt het meer op een plot op 'world domination'. Helemaal wanneer je kijkt hoeveel van de privacy opgegeven wordt om maar lid te zijn van het heilige platform.

Eigen schuld...

Yep. Je gaat zelf akkoord met de voorwaarden en het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid om deze wel/niet te lezen. Bovendien weten we allemaal dat we in een commerciële consumptiemaatschappij leven waar vrijwel niets meer gratis is. Dus dat er haken en ogen zijn aan lid worden van een ogenschijnlijk gratis netwerk is toch niet echt verbazingwekkend. Aan de andere kant: hoe belangrijk kunnen die voorwaardes zijn en wat kunnen ze ermee doen? Veel, heel veel. Bovendien verandert Facebook de voorwaardes nog steeds om de haverklap en heb je zonder dat je er erg in hebt ergens toestemming voor gegeven terwijl je er geen erg in hebt.

Long live de data
Facebook geeft inzicht, heel veel inzicht. In talloze details van individuen over de hele wereld. Die details slaan ze op. Van chats, berichten, posts, foto's, video's, likes, applicaties en alle andere dingen die je op Facebook hebt geplaatst. Kom je op een site met een 'like' button en heb je je cookies aanstaan? Hebbes! Dan weten ze je te vinden. Lang nadat jij vergeten bent dat je ooit met iemand hebt gesproken, hebben zij het nog op hun servers staan. Monster servers om al die data te bewaren. Dat kost wat, maar levert nog veel meer op.

Change?
Oké, dat weten we. We weten ook dat er al lange tijd discussies gaande zijn rondom de omgang met data door de mensen achter Facebook. Het is geliefd onderwerp voor media wereldwijd, er wordt over gedebatteerd in de politiek en het is zelfs doorgedrongen tot consumenten. Helemaal dankzij de 'doorstuur posts' op Facebook. Die discussie heeft lange tijd geen zoden aan de dijk gezet. Maar nu lijkt er gedwongen verandering in te komen. Hiermee mag het medium de komende 20 jaar niets wijzigen zonder toestemming van de gebruiker.

PR
De aanklachten stapelen zich op en ook de mensen achter het medium lijken in te zien dat ze hier iets mee moeten doen. Wie wil kan overigens al langere tijd meer inzicht krijgen in het privacybeleid van Facebook via de specifieke privacy page. Onlangs kregen gebruiker de mogelijkheid om feedback te geven op de gewraakte voorwaarden van Facebook en hebben ze ook actie ondernomen en dingen in de 'Facebookgeboden' aangepast. Bovendien is het sinds half april mogelijk om inzicht te krijgen in alle data die Facebook heeft opgeslagen.

Het zijn misschien geen grote stappen, maar toch komt er iets meer sociaal gedrag van achter de schermen vandaan. Met alleen al 7,3 miljoen gebruikers in Nederland hoeven ze er voorlopig niet wakker van te liggen dat ze verdwijnen, maar ze lijken wel in te zien dat er iets moet veranderen en dat ze hun eigen PR op orde moeten krijgen. Wie weet gaat het medium in de toekomst nog echt sociaal worden!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief