Het komt nog wel eens goed met de pr-branche

Blog
Opinie
Jos Govaart
23-05-2012


Gisteren was de tweede editie van de PR-Salon in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Voorafgaand het evenement voelde je buiten de twijfel wel. De zon scheen, 27 graden. Het terras lonkte dus. Toch bleek het meer dan de moeite om naar binnen te gaan. Peter von Satzger* (Viacom, MTV) vroeg hoeveel mensen er van pr-bureaus aanwezig waren. Het aantal handen die omhoog gingen was op twee handen te tellen. En dat snap ik niet.

Ik heb dit bij evenementen die we zelf organiseerden al wel vaker gedacht. Met Coopr hebben we Deirdre Breakenridge, Brian Solis en CC Chapman naar Nederland gehaald. Dit jaar doen we in december weer iets soortgelijks onder de noemer "An Evening With..." Eerder dit jaar hebben we samen met ING en Ragan Communications een groter congres georganiseerd. Dat doen we vooral omdat we dat gaaf vinden en we wat goeds voor de branche willen doen. In beide gevallen zag ik steeds mensen van dezelfde bureaus. Bijl PR, Edelman, Lewis PR, TBWABusted en WhizPR, Steeds dezelfde gezichten -waarvoor dank-.  Dat mensen afwezig zijn bij onze evenementen, kan ik me nog voorstellen. Want; je gaat immers niet naar een evenement van de concurrent. (*kuch). Of in de tijd dat bureaus het lastig hebben ga je geen geld uitgeven aan evenementen voor de mensen die niet ontslagen worden. Die volg ik misschien ook nog wel een beetje.

Maar welk excuus is er voor het niet aanwezig zijn bij de PR-Salon? Natuurlijk, we hebben allemaal werk te doen, de privésituatie is bij veel mensen ingewikkeld. Kan best, een keer. Maar de volgende keer zijn we er allemaal bij toch?  Want het evenement is gratis. En goed. PR without frontiers was het thema gisteren. Over creatief werk. Over het feit dat PR veel meer is dan mediarelaties. Met zeer goede discussies met het publiek. Met een uitstekende moderator in de persoon van Kerrie Finch. Én het is nog gratis ook. Zelf gaf ik het slechte voorbeeld bij de eerste editie door een klantafspraak te laten uitlopen. Vanaf gisteren weet ik beter. Als het even kan plan ik hem vooraf in. We moeten als pr-industrie blij zijn dat er zulke events georganiseerd worden. Een evenement waarbij niet spastisch gedaan werd over social media. Want dat was gewoon onderdeel van elk verhaal, zonder het heel expliciet te benoemen. Het komt nog wel eens goed met ons vak.

* disclosure: MTV Nederland is klant van Coopr.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief