Hoe vind je het beste PR talent...?

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
18-03-2015
Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat Coopr groeit... Omdat we het belangrijk vinden dat deze groei niet ten koste van onze klanten gaat, en al helemaal niet ten koste van de mensen die bij Coopr werken, zoeken we doorlopend naar nieuw talent. Het vinden van de juiste mensen is iedere keer weer een flinke uitdaging... Gelukkig hebben we met het team dat er nu zit laten zien dat we de juiste keuzes maken in het grote doolhof dat PR talent heet. Maar hard zoeken is het soms wel...

Via PR Daily kwam ik terecht bij een Infographic van 'The Plank Center', een Amerikaanse kennisorganisatie op het gebied van PR. Enkele toppers uit het bedrijfsleven werd gevraagd waar zij op letten als ze PR professionals aannemen. Hoewel de markt anders is, herken ik veel van de punten die genoemd worden. De volgende punten uit de Infographic zijn wat mij betreft de belangrijkste als het gaat om de zoektocht naar de beste PR talenten:
  • Nieuwsgierigheid: een echt goede PR-professional is nieuwsgierig. Als je in de PR-wereld werkt, moet je willen weten wat er speelt in de markt van je klant, op de hoogte willen zijn van de laatste ontwikkelingen in het PR-vak en de toekomst ervan. Dit kost wel tijd! Vaak heb je alleen 's avonds tijd om de laatste trends te bekijken of relevante vakartikelen door te lezen... Door nieuwsgierig te zijn naar het vak en het umfeld van je klanten, en hier tijd in te investeren, word je echt een betere adviseur en gesprekspartner. Zijn mensen hier niet mee bezig? Dan is dat wat mij betreft een zeer groot minpunt...
  • Ongrijpbare zaken: Het zijn van een goede PR-adviseur zit zeker niet alleen in kennis en ervaring. Het woord 'intangible' komt niet voor niets veel terug in deze infographic... En terecht, want het zijn vaak de 'ongrijpbare' dingen die een persoon tot een goede PR professonial maken. En die je in een gesprek niet precies kunt verwoorden, maar wel voelt (soms al binnen een paar seconden). Dit zit in zaken als 'de klik', het gevoel krijgen dat iemand je organisatie echt verder kan brengen, de vraag of mensen een aanstekelijke energie kunnen overbrengen (want dan doen ze dat niet alleen naar jou, maar ook naar klanten), etc.
  • Persoonlijkheid: PR blijft mensenwerk. Dus we kijken tijdens sollicitatiegesprekken altijd direct of iemand past binnen de cultuur van het bureau, of het iemand is die je verder zou willen helpen binnen het vak en of het iemand is die qua type ook past bij de toekomstige klanten. Eigenlijk kijken we vooral of iemand leuk is! En natuurlijk ook gewoon heel erg goed in het vak. Maar iemand kan nog zo goed zijn, als de persoonlijkheid niet past, houdt het snel op... Het tweede en derde punt liggen eigenlijk heel dicht bij elkaar en zijn in sollicitatiegesprekken de punten die heel persoonlijk zijn. Hierover beslis je meer op gevoel (emotie), dan verstandelijk (ratio).
  • Kennis: De ratio speelt wel een rol als we kandidaten beoordelen op hun kennis. Want uiteraard is een goede kennis van het vak, mediarelaties, social kennis, etc. ook zeer belangrijk. Ook het goed kunnen schrijven komt terecht veel terug in de infographic. Het schrijven van een goed blog, persbericht, stuk content of een PR-voorstel valt of staat bij de schrijfstijl. Een schrijffoutje hier of daar kan gebeuren, maar als de stijl niet goed is, komt de boodschap die je wilt uitdragen nooit over.
  • Creativiteit: het PR vak is zoals iedereen weet ontzettend veranderd in de afgelopen 10 jaar. Door het vervagen van de grenzen tussen disciplines en de komst van social, is het meer dan ooit belangrijk dat PR-professionals creatief zijn. Dit kan in kleine dingen zitten, maar out of the box kunnen denken is zeer belangrijk.
Het is een uitdaging om de juiste persoon te vinden die aan al deze criteria voldoet. Denk je na het lezen van deze punten "hé, dit gaat over mij", schroom dan niet om ons een bericht te sturen. Sterker nog, er zijn nog een aantal mooie vacatures binnen Coopr. Wij kijken ernaar uit om de 'Coopr test' bij je af te nemen!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief