Is zo'n 'dislike' knop wel een goed idee?

Blog
Opinie
Marieke Fennis
17-09-2015
Facebook komt met een 'dislike'-knop. Althans, een soort van. Dat heeft Mark Zuckerberg deze week gezegd tijdens een vraag- en antwoordsessie op het sociale netwerk. Beeld je eens in wat voor irritante Facebook-updates je nu allemaal kunt 'disliken'. Even snel op die middelvinger klikken om je irritatie te uiten. Laten we eerlijk zijn, in sommige gevallen is dat gewoon heerlijk. Geen middelvinger
Helaas is de vorm van de knop nog onduidelijk. De kans dat het een middelvinger is, acht ik vrij klein. Volgens de oprichter wordt het namelijk geen knop waarmee je je ongenoegen kunt uiten, maar meer een knop om je medeleven mee te betuigen. Denk aan iemand die deelt dat hij een dierbare heeft verloren of een kat die is weggelopen. Het wordt dus geen knop zoals op YouTube waarmee je dingen stom kunt vinden. Communicatie-challenge
Hoe de knop er ook uit komt te zien, volgens mij wordt het voor Facebook nog een aardige kluif in de communicatiestrategie om over te brengen dat de knop gaat om empathie in plaats van afkeer. Want ook al zegt Mark Zuckerberg dat de button niet bedoeld is om gal te spuien, ik denk wel dat de button zo geïnterpreteerd zal worden door gebruikers. Het pictogram zal negatieve associaties opleveren (lelijk, stom, fout, verkeerd) en ook op die manier toegepast gaan worden. Daar kom je niet onderuit. Je hebt met de knop nu gelegenheid er op te reageren in plaats van te negeren.Wat zijn de gevolgen voor merken?
Bij vrienden doe je dat misschien niet zo snel, want het is niet leuk om vrienden af te wijzen. Voor merken die vertegenwoordigd zijn op Facebook zal dat anders zijn. Denk aan content die niet aanslaat, zoals een native advertising campagne die niet matcht bij de community van de blogger. Het aantal negatieve reacties of interacties zal verder groeien, je geeft gebruikers immers een extra stok om mee te slaan en je maakt het laagdrempeliger voor ze. De vraag is wat de invloed hiervan is op het merkimago. Weliswaar zie je in een oogopslag of een campagne aanslaat of niet -sentiment meten is nog steeds een uitdaging en dat wordt hiermee wel wat eenvoudiger- voor de reputatie van het merk is het minder geslaagd. Zaak is dat PR-professionals en marketeers de 'dislikes' gaan meenemen in de onderzoeksfase en PR-voorstellen. Hoeveel kunnen we er verwachten, waarom en wat te doen als er veel meer dislikes zijn dan likes? Wat zullen adverteerders vinden?
Als duurt het nog even voordat de zogenoemde 'dislike' knop er is, ik ben benieuwd welke vorm het uiteindelijk zal aannemen en wat de gevolgen hiervan zullen zijn. Hoewel het meer interessante data voor adverteerders zal opleveren (Facebook geeft nu immers het signaal af dat ook minder blij nieuws gedeeld mag worden), ik denk ergens wel dat het onoverkomelijk is dat Facebook met deze keuze een aantal merken en adverteerders voor het hoofd zal stoten. Want bedrijven die worden gedis(s)(lik)ed, hebben nou eenmaal minder trek om op Facebook te adverteren en aanwezig te zijn.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief