Kennis delen: omarmen of negeren?

Blog
Opinie
Marlous Westra
26-05-2015
Bij Coopr draait het om delen. Delen van kennis, delen van ervaringen, delen van contacten, delen van interessante cases.. Ga maar door. Daar zijn we niet bang voor. Integendeel. Wij vinden dat we door te delen, juist laten zien wie we zijn, wat we kunnen en waar we goed in zijn. Ook netwerken hoort hierbij. Hoe meer interessante contacten hoe beter. Ons jaarlijkse 'An evening with..' event past hier helemaal bij.

In ons DNA

Omdat dit zo in ons DNA zit, sta je er doorgaans niet bij stil. Tot ik vanmorgen weer eens met mijn neus op het feit werd gedrukt dat dat zéker (nog) niet bij alle bureaus zo ingebakken zit door een opmerking in de trant van dat een kennis-/netwerkevent voor junioren in ons vak niet door alle 'bureaubazen' gesteund zou worden, omdat ze bang zouden zijn dat talent wordt weggeroofd door de concurrent..

Ehm, sorry?

Zijn er écht nog mensen die zo denken in deze tijd van online transparantie en met de toegang tot een geweldig zakelijk netwerk zoals LinkedIn? Alles wat je maar wilt vinden over welke werkgever dan ook, medewerkers incluis, is te vinden met een simpele search. Zelfs projecten van concullega's worden steeds vaker gedeeld via o.a. LinkedIn.

Deelcultuur

De deelcultuur is een feit, al jaren. En als werknemer - zeker de jongere generatie - kies je bewust voor een organisatie die bij je past. Die er een cultuur en bepaalde normen en waarden op nahoudt waarin je jezelf herkent of die op zijn minst dicht bij jou als professional liggen. Dus hoe duidelijker je jezelf profileert als bedrijf hoe groter de kans dat je gevonden wordt door geschikte medewerkers. Niks wegroven. Het gaat om de 'better fit'.

Van delen wordt je beter

Maar weer even terug naar de deelcultuur. Er zijn legio redenen te verzinnen waarom je als bureau of als medewerker juist kennis moet delen. Waarom je als werkgever je medewerkers de hort op moet sturen om te netwerken en hen een stem moet geven. Ik geef je er vier:
  • Kennis haal je niet uit jezelf maar uit anderen. Jij leert van anderen. Dus waarom ook niet omkeren? Help anderen verder door het delen van jouw kennis. En dan bedoel ik niet alleen directe collega's maar ook branchegenoten. Het mooiste hiervan? Mensen zullen je (hopelijk) wat gunnen in de toekomst. Daarbij geldt: je bent niet wat je over jezelf zegt, maar wat anderen over jou zeggen.
  • Delen van kennis helpt je verder. Je hoort weleens: als je een ander wat kan leren, dan beheers je de stof. En als je kennis deelt met anderen, zorgt dat vaak voor een discussie. Je wordt gedwongen nogmaals na te denken over jouw visie of standpunt. Daar word je zeker niet dommer van. Sterker nog, als je kennis deelt, dan krijg je daar kennis en inzichten van anderen voor terug. Super waardevol.
  • Delen van kennis helpt om jezelf neer te zetten als expert op een bepaald gebied. Weet jij alles van crisiscommunicatie? Zorg dan dat je daarover informatie deelt. Mensen krijgen vertrouwen in jouw expertise en weten je uiteindelijk te vinden als een crisisje hun pad kruist. Bovendien, als je je publiek goed afstemt op de kennis die je deelt, is de kans groot dat je je netwerk uitbreidt met - voor de toekomst mogelijk interessante - nieuwe contacten.
  • En last but not least, van het delen van kennis wordt je blij. Hoe leuk is het als mensen bij jou komen voor advies over een bepaald onderwerp? Dan knal je toch uit elkaar van trots?
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief