Old Spice: Muscle Music

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
11-09-2012


'The Man Your Man Could Smell Like' De fan-tas-ti-sche reeks van Old Spice. In de eerste plaats gewoon een 'oude mannenluchtje' maar stuk voor stuk waren de filmpjes een succes (intussen ruim meer dan 40 miljoen keer bekeken) en vlogen de Old Spice-producten over de toonbank. Intussen is het tijd voor een tweede creatieve ronde in een krankzinnige, interactieve, muzikale traktatie: Welkom in de 'Danger Zone'. En? Voldoet de nieuwe campagne aan jouw verwachting?

Danger Zone... 'Muscle Uhh'
De 'Danger Zone' ad heeft met de halfnaakte spierbundel Terry Crews die recht de camera inkijkt en er wat mannelijke oertermen als 'Muscle' uitschreeuwt echt wel overeenkomsten met de eerdere Old Spice-commercialreeks. Alleen is hij niet  The Man Your Man Could Smell Like...maar de man die zó gespierd is dat hij verschillende muziekinstrumenten kan bespelen door zijn spiermassa's afzonderlijk aan te spannen. What a man...! Is de reclame eenmaal afgelopen, dan wordt de toeschouwer uitgenodigd om zijn eigen Old Spice-jingle te maken. Met behulp van de toetsen op je toetsenbord kan je bepalen welke spieren Crew aanspant. Vervolgens kan je je zelfgemaakte Muscle-jingle opslaan op je eigen Vimeo-account.

Doelgroep: vrouw is de luchtjeskoper
Ik kan niet anders zeggen dan dat de Danger Zone-commercial prachtig gemaakt is. Het ultieme mannenhol, een bekende spierbonk en dan al die spieren die in verbinding staan met instrumenten. Knap staaltje creatief werk. Maar wie bereikt Old Spice hiermee? Wie worden er aangesproken? Vrouwen, zoals in de vorige reeks (lees: veelal de aankopers en gevers van mannenluchtjes)? Nope. Deze campagne krijgt mij in ieder geval niet in beweging, laat staat helemaal naar, of sterker nog ín de winkel. Persoonlijk word ik niet wild van die spiermassa en laten we eerlijk zijn het luchtje stinkt nog steeds...

In de vorige reeks wist Old Spice vrouwen op de perfecte toon (in)direct aan te spreken en de koppeling te maken tussen de so-easy-on-the-eyes Isaiah Mustafa en het oude mannenluchtje. Neergezet als een sexy échte mannengeur, zou mijn vent toch een partij lekker gaan ruiken. Hup, naar de winkel dus!

"Hello, ladies, look at your man, now back to me, now back at your man, now back to me. Sadly, he isn't me, but if he stopped using ladies scented body wash and switched to Old Spice, he could smell like he's me. Anything is possible when your man smells like Old Spice and not a lady. I'm on a horse." - Smell like a man, man. Old Spice

 

Het mag duidelijk zijn dat Old Spice met de nieuwe internetcampagne een andere doelgroep aan wil spreken. De mannen. Mannen die stoer (willen) zijn, sterk én gespierd. De oermannen van onze samenleving. Maar goed, of ze daarmee (zoals bij de vorige campagne wel degelijk het geval was) meer Old Spice gaan verkopen. Ik betwijfel het.

Internetcampagne zoals een internetcampagne bedoeld is
De 'catcheness' van de eerste reeks, weten hoe je vrouwenzielen voor je kan winnen als het om een mannenproduct gaat, de simpelheid van het concept en de perfecte uitvoering waren subliem. Zowel de commercials als het vervolg van de campagne waarin via honderden filmpjes op YouTube antwoord en commentaar op vragen van Twitteraars, YouTubers en Facebookers werd gegeven, vaak al geüpload binnen 24 uur nadat de vraag gesteld was. Een internetcampagne zoals een internetcampagne bedoeld is.

Wat de "Muscle Music" ad gaat doen en of daar nog een vervolg op komt, dat weten we nu nog niet. Maar als je ooit de behoefte of drang hebt gevoeld om Terry Crew's lichaam als een virtuele marionet te gebruiken....This is your moment!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief