Pas jij als "Junior PR-consultant" bij Coopr?

Blog
Opinie
Jos Govaart
18-08-2014
Bij Coopr zijn we sinds enige tijd op zoek naar een Junior PR Consultant.  Inmiddels zijn de gesprekken gestart en is me opgevallen dat bepaalde types heel goed bij Coopr zouden passen, en anderen juist helemaal niet.  Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met een paar jaar werkervaring niet altijd een even realistisch beeld hebben van wat het is om bij een ambitieus bureau te werken wat nu nog relatief klein is, maar de ambitie heeft om snel door te groeien.

Toen Jody en ik begin 2011 volledig zelfstandig werden met ons bureau toen was onze ambitie om een bureau van een man of vijftien te bouwen. Dat zou de grens zijn waarop we nog met de inhoud van ons vak bezig konden zijn, dachten wij. Als we de vacatures die nu online staan invullen, dan hebben we die 15 al bereikt. Is dat het einddoel? Nopes. We zijn voorlopig echt nog niet klaar.

Als je twee jaar relevante werkervaring hebt dan kom je in aanmerking voor de functie van "junior pr-consultant" bij Coopr.  Ik kan me voorstellen dat sollicitanten die ons een brief sturen dat ook doen bij de heel grote pr-bureaus. Toch is er naar mijn idee een enorm verschil tussen werken bij een bureau als Coopr en het werken bij een internationaal netwerkbureau waar meer dan 30 man werken.

Ik zet ze even op een rij. Deze punten zijn gebaseerd op mijn eigen ervaring en op gesprekken die ik gevoerd heb met mensen die bij grote bureaus hebben gewerkt of werken.

De voor- en nadelen van het werken bij een kleiner zelfstandig bureau:
  • Je krijgt veel kansen en veel vrijheid om jouw eigen functie te creëren.
  • Je leert snel en veel, op allerlei terreinen, omdat het team op je moet kunnen bouwen.
  • Houvast vind je maar zeer beperkt in werkprocessen, structuren en strakke begeleidingslijnen.
  • Leren doe je vooral "on the job".
  • Het mandaat op klanten moet je verdienen.
  • Budgetten zijn niet oneindig maar altijd bespreekbaar. Je bazen hebben geen Amerikanen die vinden dat je bepaalde marges moet behalen.
  • De tijd om te groeien in je rol is relatief beperkt. Je eerste taak is om er voor te zorgen dat je jezelf drie keer terugverdient.
  • De afstand tot de directeur van het bureau is erg klein. Waarschijnlijk zit hij/zij in dezelfde ruimte als jij.
  • De resources op het gebied van technologie en productie zijn waarschijnlijk beperkt -in house-. Dat vereist een andere, creatievere manier van het vinden van oplossingen.
  • Als jij goed bent, betekent dat groei voor het bureau. En een zorg minder voor de accountmanager die de klant leidt.
  • Je kan in het begin het gevoel hebben dat je opdraait voor alle kleine k-klusjes van het bureau.
  • De kans dat je op je bek gaat is groot. Een controle richting klant is er lang niet altijd.
  • Je krijgt veel vrijheid om te werken aan je eigen profiel, het bezoeken van events etc.. Initiatief wordt zeker in het begin stoer gevonden.  Je hebt zelf veel invloed op de inhoud van je functie.
 De voor- en nadelen van het werken bij een groter internationaal netwerkbureau:
  • Je hebt toegang tot een schat aan internationale kennis en ervaring van de beste professionals van de wereld.
  • Je werkt voor grote merken aan campagnes met grote budgetten.
  • De route naar je volgende promotie is relatief duidelijk, en zelden pijlsnel.
  • Je leert het werk op een grondige en systematische manier.
  • Je landt zacht wanneer je fouten maakt. De kans dat er iemand tussen jou en de klant zit is groot.
  • Er is een duidelijk programma opgesteld dat bij jouw functie hoort. Als jij sneller wil, dan kan dat lastig zijn.
  • De eindbaas van jouw bureau zit waarschijnlijk achter een mooi bureau in de States. Vermoedelijk sta jij niet bovenaan het lijstje om die kant op te gaan.
  • De kans dat je een prominente rol speelt bij het winnen van een pitch is klein. Het bureau weet waarmee het een pitch kan winnen. Dat zijn lang niet altijd de mensen die het werk doen.
Heb jij 2 jaar ervaring bij een PR-bureau en het gevoel dat je (beter) past bij een klein bureau dat groot wil worden maar altijd jeugdig wil blijven? Check dan onze vacature voor Junior PR Consultant eens.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief