PR-Klaagmuur: Colin van Hoek (NU.nl)

Blog
Interview
Jos Govaart
19-12-2011
Het imago van het PR-vak heeft de laatste tijd flink wat deuken opgelopen. Ziet de journalist de PR-professional als een paria die de journalistiek verpest of is de praktijk toch anders? Iedere week vragen we een journalist om zijn of haar relatie met PR-mensen onder de loep te nemen. Wat is het werkelijke verhaal? Deze week is het de beurt aan Colin van Hoek, techredacteur bij NU.nl.
  • Wat vind je ervan als een pr-adviseur van te voren een onderwerp aan je voorlegt om te kijken of het bij jou past?
Daar heb ik absoluut geen problemen mee. Ik krijg al genoeg onzin binnen dus als een PR-adviseur liever van te voren weet wat ik nodig heb en hij/zij daar volgende keer van kan leren, is dat alleen maar goed.
  • Wie of wat is jouw belangrijkste nieuwsbron?
Twitter, Amerikaanse media, persberichten en woordvoerders/Tweede Kamer-leden. Ik kan eigenlijk niet kiezen. Alle bronnen leveren veel en andere berichten op.
  • Snappen pr-bureaus wel wie jouw doelgroep is en waar jij over schrijft/bericht?
De meerderheid niet, maar de goede wel. Volgens mij is het vaak ook zo 'niet geschoten is altijd mis'. Ik kan het ze bijna niet kwalijk nemen, maar het is soms wel vervelend.
  • Ontvang je liever een genuanceerd bericht of een scherp bericht?
Genuanceerd. Vaak kan je alle bijvoeglijk naamwoorden als 'fantastisch', 'innovatief' en 'geweldig' weghalen en hou je een prima bericht over. Als deze nuance van te voren aangebracht wordt, komt een bericht geloofwaardiger over.
  • Hoe ga jij om met een persbericht onder embargo?
Om te beginnen  hou ik me aan het embargo totdat het geschonden wordt of afloopt. Ik vind het bovendien erg fijn dat PR-bureaus dit af en toe aanbieden. Van te voren een verhaal klaar zetten, kan erg welkom zijn en op internet is het altijd goed om de eerste te zijn.
  • Ga je wel eens lunchen met een PR-adviseur?
Ter kennismaking sowieso wel. Daarna moet er een goede aanleiding voor zijn zoals een nieuw product, nieuwe visie of een hoop veranderingen in de markt.
  • Waar ligt de grens in je relatie met een PR-adviseur?
Die grens is moeilijk aan te geven, maar de communicatie moet voor 99 procent over werk gaan en verder zie ik PR-adviseurs alleen op zakelijke evenementen en bij persconferenties.
  • Maken PR-bureaus voldoende gebruik van social media?
De PR-bureaus die ik ken niet per definitie. Vaak zie ik dat ze op sociale media achter de feiten aanlopen. Oude nieuwtjes melden bijvoorbeeld. Vaak blijft het ook bij zenden. Dit geldt overigens niet alleen voor PR-bureaus, maar voor heel veel Nederlandse bedrijven.
  • Wat is jouw grootste irritatie in de samenwerking met een PR-bureau?
Pushen. Dus na het afschieten van een bericht blijven aandringen of proberen te overtuigen dat de inhoud toch echt wel interessant is voor mij.
  • Ben je gevoelig voor testproducten of persreizen?
Gevoelig klinkt meteen alsof het omkoping is. Ik schrijf vaak reviews en daarvoor krijg ik tijdelijk testmodellen geleverd. Die zijn dus welkom. Persreizen accepteer ik gebaseerd op de inhoud. Komt er nieuws uit? Mag ik schrijven wat ik wil of iets juist niet schrijven?
  • Nabellen door PR-adviseurs over hun persbericht is overbodig.
99,9% eens. Heel soms zie je iets over het hoofd, maar de echt belangrijke dingen vind je toch wel.
  • De PR adviseur moet zo snel mogelijk tussen het contact met de woordvoerder uit.
Oneens. Ik kan begrijpen dat PR-adviseurs handig zijn voor alle dingen behalve persberichten en praten met journalisten. Ik wil wel direct contact met woordvoerder, maar testmodellen en andere 'randzaken' kan best via PR.
  • Nieuws is tegenwoordig geen echt nieuws meer.
Oneens. Nieuws is door internet alleen maar actueler en toegankelijker geworden door bijvoorbeeld liveblogs.
  • PR-mensen zijn er alleen maar om vervelende zaken rondom bedrijven te verdoezelen.
Oneens. Ze zijn er ook om verkapte reclame te maken :)
  • PR bureaus verpesten de journalistiek.
Oneens. Als het al gebeurt, is het de schuld van de journalist.

Heb je nog een brandende vraag aan Colin ? Je kunt deze stellen via @colinvanhoek. Ben je journalist en wil jij je frustraties botvieren op de PR-Klaagmuur? Dit is je kans! Stuur een mailtje naar Jos.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief