PR-Klaagmuur: Jeroen Keijzer, redacteur TV Krant / TrosKompas

Blog
PR Klaagmuur
Monique van den Berg
31-03-2016
Vandaag weer een nieuwe PR Klaagmuur voor het Coopr blog! Dit keer is het de beurt aan Jeroen Keijzer, sinds 2002 werkzaam voor de veel gelezen tv-gidsen TV Krant en TrosKompas, om op de spreekstoel plaats te nemen. Al 14 jaar recenseert hij als redacteur Film en Media de nieuwste films en series: wat mag je niet missen, en wat kun je makkelijk skippen? Hij interviewde diverse grote namen uit de filmindustrie en maakte mooie thematische specials naar aanleiding van nieuwe releases. Ook over producties van onze klant Netflix geeft hij regelmatig zijn mening. Met zoveel jaar ervaring heeft Jeroen vast een duidelijke mening over PR-bureaus: niet te missen of skippen? Je leest het hieronder!

1. Hoeveel persberichten krijg je per dag, en hoeveel belanden er daarvan in de prullenbak?Ongeveer 20, waarvan de helft in de prullenbak belandt.

2. Hoe ziet het ideale persbericht eruit? Algemeen en to the point of persoonlijk en meer uiteengezet?In de onderwerp-balk gelijk waar het om gaat, wat wil je aan de man brengen. En in het bericht zelf heel sec de info, een link naar eventueel beeldmateriaal en als ik vragen heb, dat ik dan alleen hoef te replyen (bij sommige persberichten moet je namelijk weer iemand anders mailen voor extra info).

3. Welke (internationale) tijdschriften/kranten zijn een inspiratiebron voor je?Het Britse filmmaandblad Empire. Dat is echt mijn bijbel. Mooi vormgegeven en uitstekende artikelen en verhalen. Met de juiste combinatie van humor en diepgang.

4. Op welk door jou geschreven artikel of interview ben je trots en waarom?Het is fijn als de lange artikelen (bijvoorbeeld het grote interview in Troskompas, of de grote filmrecensie in TV Krant) van het begin tot het eind blijven boeien. Dat je de lezer het verhaal in trekt, hem een lach en een traan meegeeft, en met een klinkend einde afsluit. Dat de lezer helemaal niet het gevoel heeft dat hij 'al' vier pagina's heeft gelezen.

5. Hoe wordt er op de redactie over PR-bureaus gesproken?Beetje met een knipoog: sommige bijten zich als een terriër vast om hun product aan je te slijten, en daar moeten we wel om (grim)lachen.

6. Wat is jouw grootste irritatie bij PR-bureaus en/of -adviseurs?Dat ze gaan na-mailen of nabellen met de vraag of ik hun eerdere mail wel heb ontvangen. Geloof me: ik héb je mail ontvangen, maar als je niks hoort, doe ik er niks mee. Ik vind het irritant dat ze verwachten dat je in een mail of per telefoon omstandig gaat uitleggen waarom je hun product niet meeneemt.

7. Wat lijkt jou leuk aan het werken bij een PR-bureau?Het bedenken van een strategie om een product onder de aandacht te brengen.

8. Wat is jouw gouden tip voor PR-adviseurs?Respecteer 'Nee' als antwoord. En stuur persberichten op tijd. Onze deadline ligt drie weken voor verschijning, dus als ik een kleine maand van tevoren je persbericht mag ontvangen, heel graag.

9. Is er door de komst van internet, apps, bloggers en social media iets duidelijk veranderd in jouw werk de afgelopen jaren?Niks extreems. In de Troskompas en TV Krant hebben we sinds een paar jaar On demand-pagina's, waarin we wekelijks de highlights van zenders als Netflix, HBO, Videoland, etc. op een rijtje zetten. En op de TV Krant-Facebookpagina schrijf ik sinds 2013 dagelijks een Filmtip.

10. Hoe gaat de 'traditionele journalistiek' zich ontwikkelen de komende jaren?Mensen roepen al jaren dat het een zinkend schip is en niemand meer een fysiek exemplaar van een tijdschrift of (TV) krant in handen wil hebben. Ik geloof dat niet. De behoefte eraan is minder geworden door online media, maar er zal altijd behoefte aan blijven. Ik houd ervan 's ochtends een papieren krant te lezen, en 's avonds in de programmagids te bladeren wat er op tv is. Ben je het met de volgende stellingen eens of oneens?

11. Online tv-gidsen en apps zorgen ervoor dat de papieren TV Krant gaat verdwijnenNee, zie antwoord boven.

12. Ik geef eerder gehoor aan persoonlijk gerichte mails dan algemeen uitgestuurde persberichten.Maakt voor mij geen verschil. Als het onderwerp maar interessant is voor mijn werk.

13. Het nabellen van een persbericht door een PR-bureau heeft geen zin.Klopt. Waarschijnlijk is het meer een declaratiemoment voor het PR-bureau. Dat ze aan hun opdrachtgevers kunnen laten zien dat ze er écht achteraan zijn gegaan.  

14. PR-adviseurs hoeven ons alleen te benaderen voor interviewmogelijkheden, andere inhoudelijke ideeën voor artikelen verzinnen wij als redactie zelf.Wat mij betreft mogen ze altijd ideeën spuien. Of wij er wat mee doen, is een tweede.

15. Native advertising is slecht voor de 'traditionele journalistiek'.Slecht is een groot woord. Het is niet wenselijk, maar ik begrijp dat een hoofdredactie daar vanuit commercieel en financieel oogpunt soms voor kiest.

Jeroen neemt, net als in zijn recensies, geen blad voor de mond. Duidelijke adviezen, lekker kort en krachtig geformuleerd, en ja: een beetje wijsneus zit er ook in. Maar daar kunnen we als PR-bureau wel wat mee! Dat het vervelend is om nagebeld of -gemaild te worden naar aanleiding van een persbericht snap ik heel goed. Misschien is het daarom wel een idee om eens een eenduidige deadline af te spreken tussen PR-adviseurs en journalisten: na bijvoorbeeld 48 uur geen reactie? Dan geen interesse vanuit de journalist, maar vanuit de adviseur ook een go om verder te zoeken naar een geïnteresseerde voor een pitch, interview of samenwerking. Voor beide partijen duidelijk, geen verspilde tijd met onnodige telefoontjes en dat bevordert weer de productiviteit... Focus op mooie artikelen en niet op oneindig aanprijzen van een product dus!

Volg TV Krant en Troskompas op Facebook!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief