PR over de grens: Elsje de Vries in de Verenigde Staten

Blog
Interview
Jody Koehler
08-04-2015
We verlaten deze week het Afrikaanse continent en reizen met 'PR over de grens' door naar de grootste stad van de Amerikaanse staat Massachusetts: Boston. Daar hebben we een aantal vragen voorgelegd aan Elsje de Vries. Zij is daar, na verschillende communicatierollen gehad te hebben bij o.a. KPN en Gasunie, als Marketing Consultant werkzaam bij iBasis, een KPN-dochter. Hoe is zij daar terechtgekomen? Welke zakelijke cultuurverschillen merkt zij op? Hoe ziet zij de werelden van PR en marketing samenwerken? En wat is haar advies aan professionals die een avontuur in de US overwegen? Elsje deelt hier haar kennis en ervaringen.

Vertel, hoe ben je als professional terechtgekomen in Boston?
Mijn vriend en ik werkten allebei voor KPN in Nederland. Hij kreeg een aanbod om voor bepaalde tijd Financieel Directeur (CFO) te worden voor het dochterbedrijf iBasis vlakbij Boston. Ik besloot mijn baan op te zeggen en samen met hem naar de VS te verhuizen. Later kon ik solliciteren op een beschikbare functie bij iBasis, dat heeft me de kans gegeven om mijn carrière hier voort te zetten - iets waar ik enorm dankbaar voor ben.

In 2002 begon je carrière met een stage op de Filipijnen en nadien heb je op veel plekken in de wereld gewerkt. Was verhuizen naar het buitenland een logisch vervolg?
Tijdens mijn opgroeien stond reizen in ons gezin heel centraal. Zo hebben we op verschillende plaatsen in de wereld gewoond. Dat verlaagde voor mij de drempel om in het buitenland te gaan wonen. Mijn vriend en ik hebben altijd tegen elkaar gezegd dat als de kans zich voordeed, we zeker voor een tijdje naar het buitenland zouden gaan. Zoals nu.

Je werkt er nu ruim 1 jaar. Al helemaal gewend?
Ja, we voelen ons hier heel erg thuis! Boston is een makkelijke stad om te settelen vanwege de Europese invloeden, veel verschillende culturen en de toegankelijkheid van de stad en de mensen.

Merk je al zakelijke cultuurverschillen op?
Hoewel de omgeving waar ik werk bestaat uit een heel internationale groep mensen, zijn zakelijke cultuurverschillen sterk aanwezig. En dat is merkbaar op verschillende niveaus; van de koffiecultuur (die in Nederland heel sterk is; mensen die vaak met elkaar koffie gaan drinken of koffie voor elkaar halen) tot op hiërarchisch en politiek niveau waar je een gepaste zakelijke afstand merkt. Geheel niet onprettig, de werksfeer is heel sociaal en mensen zijn ontzettend behulpzaam. Wel goed om rekening mee te houden in de omgang.

Je hebt ervaring in PR, communicatie, marketing, change management en nog veel, veel meer. Hoe komt dat zo?
Met een achtergrond in Psychologie en Business Management, kwam ik via een Management Traineeship in verandermanagement terecht. Zo begeleidde ik projecten op het gebeid van (culturele) veranderingen binnen bedrijven, vaak gedreven door strategische wijzigingen zoals: integratie met nieuwe bedrijven of onderdelen, procesverbeteringen, bezuinigingen etc. Ik richtte in 2007 mijn eigen bedrijf op en kreeg de kans om verschillende grote bedrijven in Nederland te helpen. Ik leerde al gauw dat bij succesvolle organisatieveranderingen uitstekende communicatie centraal staat; binnen het bedrijf, tussen afdelingen, teams en mensen, maar ook naar buiten toe in de (merk)positionering en reputatiemanagement. Toen het bestaan als externe adviseur wat eenzaam en eenzijdig begon te worden, besloot ik de arbeidsmarkt weer op te gaan. In 2011 begon ik als Sr. Communicatieadviseur bij KPN.

Hoe typeer je jezelf nu als professional dan?
Ik typeer mijzelf als een communicatiegeneralist, ik vind veel op het gebied van marketing en communicatie ontzettend leuk, hoewel cultuurverandering nauw aan mijn hart ligt. Ik zou zeggen: een Adviseur in Communicatie en Change Management.

Is het verschil tussen 'moeder' KPN naar 'dochter' iBasis groot?
Wat mijn functie bij iBasis anders maakt met betrekking tot bij KPN is grootte van de organisatie. Ik werk nu in team van 4 Marketing Communicatie Professionals (waarvan een in Europa) versus 30 bij KPN. iBasis is een stuk kleiner en de doorlooptijd van activiteiten is veel korter. Besluiten worden sneller genomen, nieuwe productlanceringen en marketingactiviteiten vlugger uitgerold en er heerst meer ondernemersgeest: zelf bedenken, oppakken, doen.Hoe zie jij de werelden van PR en marketing samenwerken?
Ik zie PR en Marketing als onlosmakelijk verbonden. Marketing ondersteunt PR in veel opzichten. Het is het proces om het product of de dienst van het bedrijf naar de klant te krijgen terwijl PR een breder publiek aanspreekt; naast de klant ook investeerders, medewerkers, leveranciers, distributeurs, media etc. Goede PR kan omgekeerd ook het product of de dienst over een positief (of negatief) voetlicht brengen.

Ik zie op Twitter een link naar je eigen bureau Connection de Vries. Daar nog druk mee?
Nee eigenlijk helemaal niet momenteel. Het bureau bestaat wel nog maar ik heb de activiteiten (voor nu) on hold.

Kun je iets zeggen over hoe het is om in de Verenigde Staten PR te bedrijven?
Daar heb ik minder ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat het vanwege de enorme competitie veel offensiever is.

Hoeveel talen spreek je?
Ik spreek vijf talen, waarvan Nederlands, Engels, Duits en Frans vloeiend en Filipijns (mijn moedertaal) redelijk.

Reis je voor jouw functie ook veel? Hoop je ooit nog eens in een ander land te werken?Niet veel, soms binnen de VS naar onze andere kantoorlocatie (Miami) of voor congressen en op de valreep naar ons kantoor in Nederland. Ik zou het waanzinnig leuk vinden om ooit nog eens in een ander land te werken. Zuidoost Azië trekt mij heel erg, minder strenge winters dan Boston :)

Wat zou je advies zijn aan iemand die een PR carrière in de US overweegt?
Ik denk zoals in elk ander land: als je in het buitenland gaat wonen en werken is het belangrijk om je een andere cultuur eigen te maken. Volledig willen integreren moet niet het doel zijn, maar begrijpen wat een andere cultuur en dus de mensen drijft, welke ongeschreven regels er bestaan en hoe je daar je eigen vaardigheden in kwijt kunt, helpen allemaal om een positie te creëren die geloofwaardig is en geaccepteerd wordt. Eerst werken aan je eigen PR (en daarin congruent blijven met wie je bent) kan zorgen voor de nodige credits om je PR carrière tot een succes te maken.

Elsje, ontzettend bedankt voor je tijd en antwoorden!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief